*** Straipsnis papildytas 15.30 val. (paskutiniai 4 skyriai) 

Šiandien abiturientai laikė anglų kalbos egzamino pirmąją dalį – jie turėjo pademonstruoti kalbėjimo įgūdžius anglų kalba. Tai tik dalis užsienio kalbos egzamino, už kurią abiturientai gali surinkti 25 proc. anglų kalbos egzamino taškų. Likusią dalį taškų jie galės „užsidirbti“ antroje egzamino dalyje, kuri vyks liepos 1 d. (skaitymas, klausymas ir rašymas).

Anglų kalbos egzamino kalbėjimo dalyje abiturientai turėjo atlikti monologo ir dialogo užduotis. Kiekvienam abiturientui egzamino laikymui buvo skirtas pusvalandis – 15 minučių jis galėjo ruoštis, gavęs užduotį, o kitas 15 minučių vyko jo kalbėjimas vertintojams.

Nors šalyje jau nebegalioja reikalavimas dėvėti kaukių, tačiau abiturientai buvo raginami ateiti į egzaminą su kaukėmis ir vienkartinėmis pirštinėmis. Dalyje mokyklų taip pat buvo matuojama atvykstančiųjų temperatūra. Visur klasėse buvo pateiktos dezinfekcinės priemonės rankoms. Egzaminai vyko mažesnėmis grupėmis: vienoje patalpoje – iki 9 asmenų (ankstesniais metais egzaminus vienoje klasėje galėjo laikyti iki 14 asmenų).

Vis dėlto abiturientus labiau jaudino ne kaukės ir kiti saugumo reikalavimai, o ar gauta užduotis neatims „kalbėjimo dovanos“ ir ar pavyks sklandžiai išdėstyti mintis prieš vertinimo komisiją.

Kalbėjo be kaukių, šiek tiek sutrikdė tema apie imigraciją

Kėdainietis abiturientas Deividas Paliovkinas pasakojo, kad kalbėjimo metu kaukės nedėvėjo. „Būtų sunku išgirsti kas ką sako per kaukę. Tad kaukes dėvėjome tik bendrose mokyklos patalpose, iki nuėjome į egzaminui skirtą klasę. Taip pat dezinfekavome rankas, buvo pasiūlyta užsidėti pirštines“, – sakė Deividas.

Pasak abituriento, papildomi saugumo reikalavimai jaudulio nesukėlė. „Žinojau, kad reikia pasitikėti savimi, tuomet geriau seksis egzamine, tad ir pasitikėjau“, – konstatavo abiturientas.

Tačiau šiek tiek nerimo iš pradžių sukėlė monologo tema – jis turėjo kalbėti apie imigraciją.

„Iš pradžių pasimečiau – net pamiršau kas yra kas (kas yra imigracija, ir kas emigracija). Tuomet susikaupiau, prisiminiau, kad esu skaitęs apie krizę, mažesnes imigrantų algas ir darbo vietų trūkumą – anksčiau mėgdavau skaityti straipsnius apie ekonomiką, tad tai padėjo viską prisiminti ir susidėlioti monologą“, – pasakojo Deividas.

Dialogo metu padėjo partnerei

Dialogo tema Deividui atrodė lengvesnė – jam su partnere teko kalbėti apie angliškų dainų festivalį. Jis pasakojo, kad partnerė buvo jo klasiokė. „Tad sutaupėm laiko, nereikėjo pažindintis“, – juokavo Deividas. Abiturientas pasakojo, kad vietoj pažindinimosi jie su partnere spėjo "persimesti", ties kokiomis mintimis abu sutars, o kur „ginčysis“, prieštaraus vienas kitam. „Tai leidžia išvengti šoko, kai partneris dialogo metu ima prieštarauti“, – savo pastebėjimais dalinosi moksleivis.

Taip pat jo patarimas – jeigu partneris kiek mažiau kalba ir yra silpnesnis, vertėtų padėti jam, uždavinėti klausimus ir vesti jį/ją „ant minties“. „Nenorėjau užgožti partnerės, tad uždaviau jai klausimų, tuo pačiu padėdamas jai. Tačiau tai buvo svarbu ir man pačiam, kadangi tuo parodai kaip moki bendrauti. Sklandus dialogas, manau, prideda taškų abiems“, – sakė Deividas.

Monologų temos gąsdino labiau nei dialogo

Taip pat pakalbinome keturis moksleivius, išėjusius iš anglų kalbos egzamino, vykusio Vilniaus Simono Daukanto progimnazijos patalpose. Moksleivės Ugnė Kairytė ir Justė Juzukonytė dialogo metu buvo partnerės ir kalbėjo apie kultūrų įvairovę JAV („multiculture“). Dialogo tema abiems merginoms buvo lengvesnė, nei monologams tekusios užduotys. Monologo metu Ugnė turėjo kalbėti apie sporto svarbą, o Justė – apie tiksliuosius mokslus.

Sporto temą gavusi Ugnė sakė, kad iš pradžių šiek tiek sunerimo. „Aš pati nesportuoju, tad iš pradžių pasimečiau, apie ką reikės kalbėti, – pasakojo Ugnė. – Bet vėliau pagalvojau, kad sportu aktyviai užsiima mano tėtis, ir nusprendžiau papasakoti apie tai“. Justei tema apie tiksliuosius mokslus pasirodė dar mažiau palanki, kadangi mergina labiau domisi humanitariniais mokslais.

Nors dialogo tema atrodė lengvesnė, tačiau ir čia merginos jaudulio taip pat neišvengė.

„Egzamino metu laikas labai greitai eina. Yra tam tikra struktūra – pirmas mokinys turi pradėti temą, tuomet abu diskutuoja, o pabaigoje antras mokinys turi užbaigti, reziumuoti pokalbį. Vienu metu supratau, kad jau reikia pokalbį užbaiginėti, ir priminiau tai Justei“, – pasakojo Ugnė.

„Greičiausiai pasirodžiau kiek silpniau dialogo metu, nei mano partnerė Ugnė. Neaišku, kokie bus tie rezultatai, bet svarbiausia, kad egzaminas pasibaigė. Taigi, tikrai palengvėjo“, – sakė Justė.

Labiausiai gąsdino tema apie moteris vilkikų vairuotojas

Simono Daukanto progimnazijoje egzaminą laikė ir Rapolas Daunoravičius bei Titas Jurkonis, taip pat abu buvę partneriais dialogo metu. Jiems teko tos pačios temos, kaip ir merginoms: dialogo metu jie kalbėjo apie  kultūrų įvairovę. Monologo metu Rapolas kalbėjo apie tiksliuosius mokslus, o Titas apie sporto svarbą.

Abu vaikinai sutiko, kad nors temos nebuvo visai paprastos, bet „būna ir blogiau“. „Girdėjome, kad kiti mokiniai gavo tokias temas kaip feminizmas, turėjo pasakoti apie moteris vilkikų vairuotojas arba apie tai, kaip moterys renkasi inžineriją. Tokiomis temomis tikrai būtų buvę kalbėti sunkiau“, – sakė Rapolas.

Abiturientas Titas pasakojo, kad dialogo metu šiek tiek blaškė ir vertintojai. Visi keturi, prie Simono Daukanto progimnazijos kalbinti, moksleiviai sutiko, kad vertinančios darbuotojos buvo malonios, stengėsi užmegzti kontaktą prieš egzaminą, šiek tiek nuraminti moksleivius.

„Tačiau pokalbio metu vertintoja buvo priešingoje pusėje nei mano partneris. Tad, norėdamas „įtikti“ vertintojai, nežinojau į kurią pusę žiūrėti – ar daugiau į kairę, kur buvo mano partneris, ar į dešinę, kur sėdėjo vertintoja“, – dalinosi įspūdžiais abiturientas Titas.

Ugnė taip pat pastebėjo, kad dėl korona viruso grėsmės tarp egzaminą laikančių moksleivių buvo didesni atstumai  – kalbėtis su partnere teko per du stalus. Tačiau visos šios detalės nebuvo tiek svarbios abiturientams, kiek egzaminų užduotys.

Pritrūko žodžio, tačiau partnerė „išgelbėjo“

Dar keli kalbinti abiturientai taip pat papasakojo, kokios temos jiems kliuvo, ir kur teko daugiau pasitelkti išmonės.

Abiturientas Pijus Kizerskis džiaugėsi monologo tema – ji buvo apie elektroninę prekybą („online shopping“).  „Tema kasdieniška, ji man labai patiko, kadangi nereikėjo nieko išmąstyti, ko nežinočiau – viskas su tema buvo aišku“, – sakė Pijus. Be to, prie užduoties buvo pateiktas grafikas, kuriame parodyta, kaip auga elektroninės prekybos apimtys, tad buvo galima atsispirti nuo to – kalbėti apie tai, kaip šis prekybos būdas populiarėja.

Dialogo tema Pijui pasirodė šiek tiek sudėtingesnė – apie kultūros įvairovės savaitę Kanadoje. „Kalbėjome apie tai, kaip papuoštume klasę tokiam renginiui, ir man pritrūko vieno žodžio – nežinojau kaip angliškai pavadinti klevo lapą. Tačiau mano partnerė šį žodį žinojo, tad, manau, išsisukome. Dialogas tuo atžvilgiu yra šiek tiek lengvesnė užduotis, kadangi reaguoji į tai ką partneris pasako, ir viskas einasi natūraliai“ – pasakojo Pijus.

Apskritai abiturientas džiaugėsi, kad egzaminas pavyko puikiai – pravertė nuo pat vaikystės vartojama anglų kalba, tiek žaidžiant video žaidimus, tiek žiūrint filmus.

Teko mylima tema apie Niujorką

Abiturientė Miglė Stogevičiūtė taip pat džiaugėsi monologo tema – ji kalbėjo apie Niujorką, kiek šį miestą aplanko turistų, ar pamatęs šį miestą jau gali sakyti, kad pažinai šalį ir ar ji pati norėtų apsilankyti Niujorke.

„Kadangi man pačiai patinka keliauti ir apskritai domina temos apie keliones, tai monologo užduotis tikrai nudžiugino. Būtų buvę tikrai sunkiau, jei tektų kalbėti apie informacines technologijas, kaip atsitiko kai kuriems klasiokams“, – sakė Miglė.

Dialogo tema abiturientei, kaip ir daugumai kitų kalbintų moksleivių, buvo mažiau įdomi – jai teko kalbėti apie plakatą tema „Mūsų žemė“. „Šiek tiek išmušė iš vėžių, kadangi besiruošdami dialogui dažniau kalbėdavome apie projektą, renginį – kaip jį organizuotume, kokius žmones į jį kviestume ir panašiai. O čia viso to nereikėjo. Tačiau laiko, skirto pasiruošimui, metu aptarėme, kad reikės pakalbėti apie plakato šūkį, išmąstėme kitas potemes, tad irgi pernelyg sunku nebuvo“, – sakė abiturientė.

Teko ir „kovoti“ dėl lygiavertės dalies dialoge

Jei vieniems abiturientams dialoge teko padėti partneriams, kad šie nebūtų „užgožti“, tai kitiems, atvirkščiai – teko „kovoti“ dėl „lygios dalies“ dialoge. Abiturientė Kamilė Čistajevaitė pasakojo, kad jai pasitaikė partneris klasiokas, ir tai merginai buvo labai patogu, nes prieš pokalbį ji jaudinosi ir galvojo, kad su nepažįstamu partneriu bus sunkiau.

„Tačiau mano klasiokas buvo labiau dominuojantis, tad man teko įdėti daugiau jėgų, kad išdėstyčiau savo nuomonę. Kai kur nesutikau su jo nuomone, išdėsčiau savo argumentus, naudojau idiomas. Tad, manau, kad pavyko apylygiai pasirodyti“, – pasakojo mergina. Kamilei dialogo metu teko tema apie tai, kaip jie su partneriu organizuotų angliškų dainų festivalį.

Monologo metu Kamilė kalbėjo apie laikraščius. „Gana plati tema, be to, buvo pateikta labai daug skaičių. Tačiau džiaugiuosi, kad nepritrūkau žodžių, ir tikiu, kad tikrai buvo ir sudėtingesnių temų“, – sakė Kamilė.

Pasak Kamilės, „sunkiausia jau įveikta“, kadangi iš anglų kalbos egzamino ji labiausia jaudinosi dėl kalbėjimo dalies.

Dar laukia rašymo iššūkis

Beveik visi kalbinti abiturientai vieningai sutiko, kad iš likusių anglų kalbos egzamino dalių – rašymo, klausymo ir skaitymo – dabar juos labiausiai „gąsdina“ rašymas, kadangi ten reikia daugiausiai tikslumo, ir lengviausia įvelti klaidų. „Nėra taip, kad labai neramintų, bet vis dėlto rašymas vėl yra loterija – kokia tema papuls, ar ji bus labiau žinoma, ar ją teks daugiau išmąstyti“, – sakė abiturientas Pijus.

Tačiau pirmas žingsnis įveiktas, ir visi jaučiasi tikrai pakiliai. Vieni kalbinti abiturientai dabar žadėjo kibti į lietuvių kalbą ir literatūrą, o kiti į matematiką, informatiką, fiziką ar istoriją – priklausomai nuo to, kokie dalykai jiems svarbesni, galvojant apie stojimą į aukštąsias mokyklas.

„Dabar labai ramu ir gera, nes pirmas egzaminas įveiktas ir laukia laisva savaitė“, – sakė kėdainietis Deividas. Tiesa, vėliau pridūrė, kad, žinoma, dabar teks ruoštis lietuvių kalbos ir literatūros egzaminui, kuris vyks po savaitės – tad ši „laisva“ savaitė bus skirta būtent tam.

 

------

Šiemetinė brandos egzaminų sesija vyksta vėliau nei paprastai – ji prasidėjo šiandien (birželio 22 d.) ir tęsis iki liepos 21 d.

Anglų egzamino kalbėjimo dalis yra pirmasis egzaminas, kuriuo „atidaryta“ pagrindinė brandos egzaminų sesija. Dalis moksleivių šį egzaminą laikė šiandien, kita dalis (pagal moksleiviams išsiųstą grafiką) šį egzaminą laikys rytoj ir dieną po Joninių – birželio 23 d. ir birželio 25 d.

Antra Anglų kalbos VBE dalis (rašymas, skaitymas ir klausymas) vyks liepos 1 d. Už kiekvieną egzamino dalį moksleiviai gali surinkti iki 25 proc. vertinimo taškų (kalbėjimas - 25 proc., rašymas, skaitymas ir klausymas - taip pat analogiškai po 25 proc. taškų).

Valstybinį anglų kalbos egzaminą iš viso laiko daugiausiai moksleivių –18 653 kandidatai.

Pilnas aktualus Lietuvos brandos egzaminų grafikas yra čia: https://www.kurstoti.lt/s/9945/paskelbtas-pilnas-egzaminu-ir-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-grafikas

Pilnas priėmimo į aukštąsias mokyklas grafikas yra čia: https://www.kurstoti.lt/s/10005/lama-bpo-paskelbe-detalu-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-grafika

Priėmimo tvarka į universitetus ir kolegijas,
konkursai, specialybės - žurnale KUR STOTI 2020:

Pilną ir patvirtintą informaciją apie tai, kaip šiemet bus priimama į aukštąsias mokyklas, visas studijų programas su aprašymais, pernai metų konkursus ir balo sandarą rasite žurnale KUR STOTI 2020. Naują žurnalą galite įsigyti visuose prekybos centruose, taip pat spaudos kioskuose ir knygynuose. 
 
Žurnalą galite užsisakyti ir Internetu - tiesiai į namus (pristatymas nemokamas). Nuoroda užsakymui: https://www.kurstoti.lt/?eshop

 

Straipsnį parengė: Žydronė Lukšytė

El.paštas: zydrone.luksyte@gmail.com