Jau netrukus abiturientai laikys antrą šių metų egzaminą – privalomą lietuvių kalbos ir literatūros. Tačiau šiandien apžvelgsime, kaip jiems sekėsi anglų kalbos egzamino metu (kalbėjimo dalyje). Jau kalbinome moksleivius ir jie dalinosi savo įspūdžiais iš egzamino (paskaityti galite čia). O dabar klausiame mokytojų – kaip jie vertina šiemetines temas, ir kaip atrodė abiturientų pasirodymas egzamino metu.

Jaudulys tvyrojo ore

„Tai buvo pirmas egzaminas, ir abiturientai jaudinosi tiesiog nevaldomai. Vaikinai dar smarkiau už merginas. Jaudulys ypač stipriai jautėsi abiturientams pradėjus kalbėti – buvo galima matyti, kaip jie iš didžiulio susijaudinimo tampo kojines, liečia plaukus ir t.t. Tačiau vėliau įsivažiavus, jau šiek tiek jaudulį suvaldydavo ir išeidavo iš egzamino patalpų visai „kiti žmonės“, – pasakojo Kėdainių Šviesiosios gimnazijos anglų kalbos mokytoja Giedrė Morkūnienė, prisidedanti prie egzaminų organizavimo šiame mieste.

Mokytojos teigimu, galbūt ir pertrauka moksluose (karantinas ir nuotolinis mokymas – aut.past.) davė dar daugiau nerimo – mokiniai buvo atpratę nuo mokyklos, jiems reikėjo gana greitai „įsijausti“. Taip pat atsipalaiduoti nepadėjo ir karštis bei šiemet sugriežtinti saugumo reikalavimai. Tad egzaminą organizuojantys darbuotojai stengėsi kiek įmanoma moksleivius nuraminti – šypsenomis, vienu kitu žodžiu – visais būdais, „kuriuos leidžia egzamino reglamentas“.

„Manau, abiturientams pirmas egzaminas ir taip didelis stresas, tad jiems būtų dar sunkiau, jei vertintojai ir kiti darbuotojai egzamino metu juos pasitiktų „akmeniniais veidais“. Smagu, kad šiemet taip nebuvo“, – teigė G.Morkūnienė.

Pasak mokytojos, nors į tokį didelį susijaudinimą buvo nelengva žiūrėti, tačiau tai rodo, kad abiturientai jaučia didelę atsakomybę dėl egzamino, ir tai yra gerai. O su tolesniais egzaminais tą jaudulį pavyks suvaldyti, kai moksleiviai „įsivažiuos“.

Kai kurios temos nelygiavertės

Kalbant apie temas, tekusias monologams bei dialogams, tiek mokiniai, tiek mokytojai jas vertina skirtingai. Vieni kalbinti mokytojai sakė, kad šiemetinės temos buvo įdomesnės, leido geriau atsiskleisti, kiti – kad atvirkščiai, jos buvo „per paprastos“. Abiturientams, tuo labiau, temos patiko tiek, kiek jie gebėjo jomis pakalbėti.

„Bendras jausmas, kad temos šiemet buvo brandesnės. Pavyzdžiui, apie gamtosaugą ir užterštumo problemas, apie internetinę prekybą ir kt. Palyginti su pernykščiais metais, kai abiturientai kalbėjo apie dainas bei dainininkus, tai ši tema apie gamtosaugą kur kas brandesnė ir leidžia geriau pademonstruoti gebėjimus“, – mano anglų kalbos mokytoja G.Morkūnienė. Tačiau, pasak jos, galima įvardinti ir šių metų trūkumą – tikrai ne visos temos buvo lygiavertės.

„Jei vienam teko tema apie feminizmą, kur reikia platesnių žinių, o kitam – apie „feisbuką“, kuris yra kasdienis dalykas, tai nemanau, kad čia lygiavertės temos“, – teigė mokytoja.

Formatas – „vieno kurpaliaus“

Anglų kalbos mokytojai Augustinai Kundrotaitei, kuri ruošė abiturientus anglų kalbos egzaminui „Alfa klasėje“, šiemetinės temos pasirodė „per paprastos“. Tiksliau, ne tiek pačios temos, kiek užduočių formatas.

„Temos buvo aktualios, kasdieniškos, bet formatas visų monologų užduočių – vienodas. Visos temos, kiek man teko matyti, buvo iliustruotos analogiška stulpeline diagrama, trūko įvairovės. Abiturientai ruošėsi su įvairių tipų užduotimis, o visi gavo užduotis pagal tą pačią struktūrą. Tai neskatina kritinio mąstymo, neleidžia atsiskleisti moksleivio universalumui, parodyti kaip jis prisitaiko prie situacijų, kaip reiškia savo nuomonę“, – sakė A.Kundrotaitė.

G.Morkūnienės teigimu, iš tiesų dauguma (jei ne visos) monologo temos buvo pateiktos su panašia diagrama – joje vaizduojama, kaip „kažkas“ keitėsi per tam tikrą laikotarpį: internetinės prekybos apimtys, turizmo srautai ar kt.

Abiturientai nagrinėjo buvusių metų VBE užduotis ir ruošėsi pagal jas – jos, G.Morkūnienės teigimu, buvo įvairesnės, įdomesnės: pavyzdžiui, temoje „kodėl žmonės skaito knygas“ pateikiama diagrama su „priežasčių variantais“ arba temoje „kaip žmonės leidžia laisvalaikį“, vėlgi pateikiami įvairūs variantai su procentais. Tokios temų formuluotės ir diagramos, mokytojų manymu, leidžia „pasireikšti“, duoda daugiau galimybių atsiskleisti. O šiemet abiturientai daugiausiai turėjo kalbėti apie tai, „kiek žmonių ir ką darė tam tikrais metais“. Vieniems galbūt tai buvo šokas, nes jie nesipraktikavo su tokiomis užduotimis, o kitiems tokia užduotis neleido atskleisti gebėjimų.

Šiais metais dialogų partneriai atrinkti geriau?

Pernai portalo kalbinti abiturientai po anglų kalbos egzamino (kalbėjimo dalies) skundėsi, kad dialogo partneriai jiems teko „nelygiaverčiai“ – pagal žinių lygį ne visi galėdavo „susikalbėti“. Kaip buvo šiemet?

„Dialogų partneriai šiais metais atrinkti pagal metinius pažymių vidurkius, tad sakyčiau, kad buvo daugmaž vienodo lygmens. Žinoma, kai kurie iš jų skyrėsi charakteriu – vieni buvo labiau drąsūs kalbėti, kiti tylesni. Tačiau dauguma abiturientų įveikė dialogo iššūkį, padėjo vienas kitam“, – džiaugėsi G.Morkūnienė.

Pavyzdžiui, mokytojai įstrigo situacija, kai gavus temą apie šventes („traditional holidays“) viena abiturientė jau ketino kalbėti apie „atostogavimo ypatumus“, tačiau kita ją nukreipė tinkama linkme. Vis dėlto mokytoja čia nesuvestų  visko į nevienodą pasiruošimo lygį – daug įtakos egzamino metu daro ir jaudulys. Smagu, kad abiturientai vienas kitam neleido „nuklysti“.

„Kai kurie abiturientai pasakojo, kad jiems teko silpnesni partneriai, ir tai neleido pilnai atsiskleisti. Kitiems „pasisekė“ labiau – jų partneriai buvo panašesni pagal lygį, ir galėjo vertinti tiek temą, tiek pokalbį objektyviai“, – sakė A.Kundrotaitė. Pasak jos, nors dialogų partneriai buvo atrinkti pagal vidurkius, tačiau ne visi mokytojai vienodai vertina mokinių pasiekimus, tad vienodi pažymiai kartais yra nelygiaverčiai. „Žinoma, visus – ir labiau pažengusius, ir silpnesnius – labai veikė jaudulys“, – pastebėjo mokytoja.

Išėjo „palengvėję“

Kaip bebūtų, dauguma abiturientų išėjo iš pirmojo egzamino gerai nusiteikę ir „palengvėję“. Bent jau mūsų kalbinti abiturientai tokie atrodė (jų įspūdžiai čia) Mokytoja G.Morkūnienė taip pat sakė: „Darbuotojos, kurios išlydėjo moksleivius iš egzamino patalpų, sakė, kad išėjo „visai kiti žmonės“, kitokiais, šviesesniais veidais“. :)

Už šią savaitę laikytą anglų kalbos egzamino kalbėjimo dalį abiturientai gali surinkti iki 25 taškų (iš šimto). Likusią dalį taškų jie galės „užsidirbti“ antroje egzamino dalyje, kuri vyks liepos 1 d. (skaitymas, klausymas ir rašymas – už kiekvieną dalį maksimaliai po 25 tšk.).

 

--------------------

Anglų kalbos egzamino kalbėjimo dalis buvo pirmasis egzaminas, kuriuo „atidaryta“ pagrindinė brandos egzaminų sesija. Moksleiviai šį egzaminą laikė tris dienas (pagal jiems išsiųstą grafiką): birželio 22-23 d. ir birželio 25 d. Antra egzamino dalis (skaitymas, klausymas ir rašymas) vyks liepos 1 d.

Valstybinį anglų kalbos egzaminą iš viso laiko daugiausiai moksleivių –18 653 kandidatai.

Pilnas aktualus Lietuvos brandos egzaminų grafikas yra čia: https://www.kurstoti.lt/s/9945/paskelbtas-pilnas-egzaminu-ir-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-grafikas

Pilnas priėmimo į aukštąsias mokyklas grafikas yra čia: https://www.kurstoti.lt/s/10005/lama-bpo-paskelbe-detalu-priemimo-i-aukstasias-mokyklas-grafika

 

 

Straipsnį parengė: Žydronė Lukšytė

 

El.paštas: zydrone.luksyte@gmail.com