Pastaruoju metu dažnai kalbama apie tai, kad mokytis reikia efektyviau: ieškoti kūrybiškesnių tiek informacijos pateikimo, tiek jos įsisavinimo būdų, išmokti tinkamai informaciją atsirinkti ir struktūruoti, ir pagaliau – esą, reikia mokytis paties mokymosi („learn how to learn“).

Jūsų dėmesiui – keli patarimai, kaip „pričiupti“ smegenis, kad jos išmoktų visko greičiau.

1. Mokykite kitus

Kai įsivaizduojate, kad to ką skaitote ir bandote suprasti bei išmokti, turėsite išmokyti ką nors kitą (brolį ar sesę, draugą, o gal tėvus), jūsų smegenys savaime bando struktūruoti informaciją ir įsisavina ją geriau bei greičiau. Na, o bandant perduoti išmoktą informaciją kažkam kitam, jūsų „mokiniui“ gali kilti klausimų, ir stengdamiesi paaiškinti geriau, naujas žinias dar geriau „užtvirtinsite“.

Kai mokytojas ar dėstytojas ruošiasi pamokai (ar paskaitai), jis stengiasi suskaidyti informaciją į esminius punktus ir suteikti pasakojimui struktūrą – mokinys besimokydamas galėtų elgtis taip pat, kadangi taip informacija „įsisavinama“ kur kas geriau ir greičiau.

2. Mokykitės trumpais intervalais

Psichologai bei efektyvaus mokymosi ekspertai sako, kad vienu prisėdimu nereikėtų mokytis valandų valandas. 30-50 minučių mokymosi sesijos yra efektyviausios, kadangi tiek galima išlaikyti smegenis labiausiai susidomėjusias vienu dalyku.

Taigi, jei per vieną 50-ies minučių „sesiją“ dar neperžiūrėjote visos mokymosi medžiagos, reikėtų daryti bent nedidelę pertrauką (būtų gerai atsitraukti nuo ekrano ir skirti nors kažkiek laiko „neintelektualiai“ veiklai – pavyzdžiui, mankštai ar kambario tvarkymui) ir pratęsti mokymąsi vėliau.

3. Darykite užrašus ranka

Nors paprasčiau daryti užrašus kompiuterio ekrane ar mokytis tiesiog skaitant ir pasibraukiant esmines tezes, visgi užrašų rašymas ranka nepaprastai pagerina mokymosi efektyvumą. Princeton universiteto tyrėjai (JAV) atliko tyrimą ir nustatė, kad tie studentai, kurie paskaitų metu vedė užrašus ranka, geriau įsisavino informaciją ir labiau nei kiti sugebėjo išskirti esminius dalykus visoje išgirstoje medžiagoje.

4. Užfiksuokite ką išmokote

Benedict Carey, knygos apie efektyvų mokymąsi autorius („How We Learn: The Surprising Truth about When, Where and Why it Happens“) sako, kad norėdami efektyviai užtvirtinti išmoktą informaciją, turėtumėte prie jos grįžti ir pasikartoti, praėjus kelioms dienoms ar savaitei po to, kai kažką išmokote. „Yra tokia teorija, kad smegenys suteikia išmoktai informacijai mažiau „svarbos“, jeigu jūs kažko mokotės trumpą intervalą ir yra linkusios tai pamiršti, – sako B.Carey. – Tad grįžus prie tos pačios informacijos, pavyzdžiui, po savaitės, smegenims siunčiamas signalas, kad ši informacija jums svarbi, ir jūs norėtumėte, kad ji būtų „išsaugota“.

Autorius taip pat lygina mokymąsi su pievelės laistymu – neužtenka vieną kartą gerai prilieti pievelės, ji bus žalesnė, jei tai bus daroma tam tikrais intervalais, ir nuolatos.

5. Pavargote? Nusnūskite!

Šis patarimas netinka, kai mokotės mokykloje J. Tačiau jei ruošiatės egzaminų sesijai, ir kelias valandas iš eilės (kad ir su pertraukomis) sunkiai mokotės, kai kurie efektyvaus mokymosi ekspertai rekomenduoja... nusnūsti.

Prancūzijoje buvo atliktas eksperimentas su studentais, kurie mokėsi afrikietiškos swahili kalbos, po dvi pamokas per dieną. „Nemieganti“ grupė turėdavo vieną pamoką ryte ir kitą vakare, be pertraukos miegui. „Miegančiųjų“ grupė tarp pamokų numigdavo. Eksperimentas parodė, kad „nemiegantys“ išmoko maždaug po 7,5 naujus žodžius per pamoką (pamokos metu buvo užduodama išmokti 16 naujų žodžių), o „miegančiųjų“ grupė – po 10 naujų žodžių.

6. Performuluokite informaciją

Tą informaciją, kurią privalote ne tik suprasti, bet ir „iškalti“, mokslininkai pataria ne kalti „aklai“, taip kaip suformuluota, o bandyti ją performuluoti arba susieti su kažkuo, ką jau žinote iš seniau. Kelis kartus performulavę ir pakartoję teoremą iš „kito galo“ arba svarbiausių istorinių įvykių datas susieję su kuo nors ką jau žinote iš anksčiau (kitais įvykiais, nutikusiais tuo metu, savo telefono numerio skaitmenimis ar „pin kodu“), išmoksite kur kas geriau, nei dešimt kartų kartodami tą pačią frazę ar skaičių.

 

P.s. Efektyvesnio mokymosi triukų bei technikų, žinoma, yra begalės. Jeigu jūs atradote savąją, kuri jums padeda mokytis – pasidalinkite su mumis (ir bendraamžiais).

 

******

 

Straipsnį parengė: Žydronė Lukšytė

El.paštas: zydrone.luksyte@gmail.com