Mokytojo sudarytame „Privalomame neprivalomų knygų sąraše“ – beveik 90 knygų, rekomenduojamų 11-12 klasių moksleiviams.

Ir toks sąrašo pavadinimas nėra tik žodžių žaismas – lietuvių kalbos ir literatūros mokytojas skyrė užduotį savo mokiniams – per mėnesį perskaityti bent vieną knygą iš „privalomo neprivalomų knygų sąrašo“, o šią užduotį jis padarė ne tik privaloma, bet ir „dosniai atlyginama“.

Už kiekvieną perkaitytą knygą mokytojas rašo savo mokiniams po 10-tuką. Perskaičius daugiau knygų, ir gerų pažymių galima prisirinkti daugiau. Neperskaičius per mėnesį nė vienos knygos, laukia neigiamas pažymys – vienetas.

„Gal vienetų rašymas ir neskamba pernelyg „pedagogiškai“, tačiau būtent tuo šis metodas ir skiriasi nuo paprastų rekomendacijų, į kurias daugeliui mokinių būtų „nusišvilpt“ (ne dėl to, kad jie netikę, o dėl to, kad žmogų dažnai reikia priversti daryti jam pačiam naudingus ar net įdomius dalykus). Žinutė buvo labai aiški: VISIEMS MANO MOKINIAMS SKAITYTI NUO ŠIOL YRA PRIVALOMA. Be abejo, paaiškinau jiems, kad mano tikslas rašyti visiems tik geriausius pažymius, pabrėžiau, kad mokiniai galės rinktis bet kurią dominančią knygą, galop, pažėriau krūvą įvairiausių argumentų, kodėl jie turėtų šią užduotį atlikti“, – savo patirtimi dalinasi lietuvių kalbos ir literatūros mokytojas.

Mokytojas pripažįsta, kad jau prieš imdamasis diegti tokią „naujovę“ turėjo puikius santykius su mokiniais, tad pasipriešinimo pavyko išvengti – mokiniai iš pradžių nedrąsiai, o po to ir visai noriai ėmėsi skaityti knygas. Viena iš priežasčių dar ir ta, kad šiame sąraše – knygos, galinčios sudominti jauną žmogų, o ne nuobodūs ir pernelyg sudėtingi literatūros kūriniai.

„Mokyklą baigiau dar ne taip seniai, kad neprisiminčiau, kokia kančia yra analizuoti Donelaičio „Metus“, – rašo mokytojas savo „Facebook“ paskyroje.

Taigi, jūsų dėmesiui – visas „privalomas neprivalomų knygų sąrašas“. Jis suskirstytas į tris lygius pagal skaitytojų pajėgumą. Prie kiekvienos iš knygų yra labai trumpi jų aprašymai, kuriuos mokytojas parengė, kad mokiniams būtų lengviau išsirinkti patinkantį, jiems artimą kūrinį.

PRIVALOMAS NEPRIVALOMŲ KNYGŲ SĄRAŠAS 11-12 KLASIŲ MOKINIAMS (ir suaugusiems!)

SVARBU: visos šiame sąraše esančios knygos yra labai geros, tačiau kai kurios iš jų (dėl turinio ar formos ypatumų) gali būti pernelyg sudėtingos mažiau skaitantiems mokiniams. Dėl to knygos suskirstytos į tris lygius. Pažengę skaitytojai gali rinktis iš viso knygų sąrašo (I, II, III grupės), neskaitantys arba mažai skaitantys mokiniai gali rinktis tik iš I grupės knygų, o likusieji – iš I, II grupės knygų. Dėl išimčių tartis su mokytoju. Tai, kad knyga yra įtraukta į žemesnę grupę, jokiu būdu nereiškia, kad ji mažiau vertinga!

I GRUPĖ: KNYGOS NESKAITANTIEMS IR MAŽAI SKAITANTIEMS

1. George Orwell, „1984-ieji“ (distopija; totalitarizmo kritika; 2 + 2 = 5)

2. Aldous Huxley, „Puikus naujas pasaulis“ (distopija; ateities visuomenė; mėgstantiems fantastinę literatūrą)

3. Erich Maria Remarque, „Juodasis obeliskas“ („prarastoji karta“; nesuvaldomos infliacijos draskoma tarpukario Vokietija; bene populiariausias autorius, aprašęs karą ir karo paveiktus žmones)

4. Erich Maria Remarque, „Triumfo arka“ (apie meilę ir mirtį Paryžiuje Antrojo pasaulinio karo išvakarėse)

5. Erich Maria Remarque, „Trys draugai“ (Pirmojo pasaulinio karo veteranų gyvenimai Berlyne)

6. Erich Maria Remarque, „Naktis Lisabonoje“ (jeigu jau perskaitėte „Juodąjį obeliską“, „Triumfo arką“, „Tris draugus“)

7. Erich Maria Remarque, „Dangus neturi išrinktųjų“ (jeigu jau perskaitėte „Juodąjį obeliską“, „Triumfo arką“, „Tris draugus“)  

8. William Golding, „Musių valdovas“ (žiauri žmogaus prigimtis, žmonių santykiai, negyvenama sala, vaikai)

9. Jerome David Salinger, „Rugiuose prie bedugnės“ (kontroversiškai vertinama paauglių ir jaunimo biblija, protestas prieš kasdienybę ir tyrumą praradusius suaugusiuosius)

10. Honoré de Balzac, „Tėvas Gorijo“ (realizmo literatūra; prancūzų buržuazinės visuomenės kritika, karjeros siekimas)

11. Alvydas Šlepikas, „Mano vardas – Marytė“ (pokaris, tragiškas pabėgėlių likimas, „vilko vaikai“; vienas geriausiai vertinamų šių dienų lietuvių autoriaus kūrinių)

12. Eduardas Cinzas, „Raudonojo arklio vasara“ (chirurgas kovoja su praeitimi Belgijos kalnų miestelyje; lietuvių autorius rašo apie LSD!)

13. Stefan Zweig, „Širdies nerimas“ (romantikams ir romantikėms; meilės istorija, negalia, kaltė, užuojauta)

14. Ray Bradbury, „451° Farenheito“ (kaip atrodytų visuomenė, kurioje deginamos knygos?)   

15. Charlotte Brontë, „Džeinė Eir“ (meilės istorija, paslaptis, intriga, našlaitės likimas)

16. Jane Austen, „Puikybė ir prietarai“ (Anglijos provincija, dvarininkai, vedybos, santykiai)

17. Jane Austen, „Protas ir jausmai“ (kokia yra stiprios ir silpnos moters meilė, o kokia – vyro meilė? Ir kas lemia laimę – protas ar jausmai?)

18. Emily Brontë, „Vėtrų kalnas“ (šeimos gyvenimą išjudina vieną naktį parsineštas vaikas – juodbruvas, apiplyšęs, niekam nežinomos kilmės)

19. Aleksandras Solženicynas, „Vėžininkų korpusas“ (klinika Vidurinėje Azijoje, ligonių kasdienybė, vėžys, mirtis)

20. Aleksandras Solženicynas, „Gulago archipelagas“ (masinės represijos ir genocido akcijos Sovietų Sąjungoje)

21. Colleen McCullough, „Erškėčių paukščiai“ (Australija, draudžiama jaunos merginos ir katalikų kunigo meilė)

22. Thomas Hardy, „Tesė iš d‘Erbervilių giminės“ (meilė, aistra, snobizmas, nusikaltimai, jaunos merginos likimas)

23. Henri Charrière, „Drugelis“ (katorga, kalėjimas, visų laikų tobuliausia pabėgimo istorija?)

II GRUPĖ: KNYGOS SKAITANTIEMS DAŽNIAU (savo noru perskaitote bent penkias knygas per metus)

PASTABA: galite rinktis ir knygas iš I grupės. Jei labai norite skaityti knygą iš III grupės, tarkitės su mokytoju individualiai.

24. George Orwell, „Gyvulių ūkis“, leidimas su paaiškinimais („Visi gyvuliai lygūs, bet kai kurie lygesni už kitus“)

25. Ernest Hemingway, „Fiesta“ (bene garsiausias „prarastosios kartos“ autoriaus kūrinys, visame pasaulyje išpopuliarinęs bėgimą su buliais, koridas, Pamploną; pasidomėkite Hemingvėjaus „ledkalnio teorija“)  

26. Ernest Hemingway, „Kam skambina varpai“ (amerikietis Ispanijos pilietiniame kare)  

27. Ernest Hemingway, „Turėti ir neturėti“ (jeigu jau perskaitėte „Fiestą“)

28. Philippe Claudel, „Šuns archipelagas“ (vieną rytą į jūros krantą išmesti trys juodaodžių kūnai sujaukia salos gyventojų kasdienybę)

29. Philippe Claudel, „Brodekas“ (koncentracijos stovykla, žmogžudystė, kitoniškumas)

30. Axel Munthe, „Knyga apie San Mikelę“ (svajotojams ir svajotojoms; vieniems labai patinka, kitiems ne)

31. Kurt Vonnegut, „Skerdykla Nr. 5“ (apie karo baisumus – su humoru)

32. Toni Morrison, „Mylima“ (rasizmas, vergovė; sukrečiantis pasakojimas apie laisvėn pabėgusią vergę) 

33. Italo Calvino, „Mūsų protėviai“ (stebinanti autoriaus išmonė, realybė transformuojama į pasaką; viduramžiai)

34. Paul Bowles, „Dangaus prieglobstis“ (Šiaurės Afrika, dykuma kaip fizinė vieta ir metafora)

35. Margaret Atwood, „Tarnaitės pasakojimas“ (distopija; moterų išnaudojimas)

36. Michailas Bulgakovas, „Šuns širdis“ (žmogaus smegenys persodinamos kiemo šuniui)

37. Michailas Bulgakovas, „Meistras ir Margarita“ (meilės istorija, velnias, Maskva, rašytojas)

38. Levas Tolstojus, „Ana Karenina“ (romantikėms ir romantikams; tragiška meilės istorija, neištikimybė; didelės apimties)

39. Ken Kesey, „Skrydis virš gegutės lizdo“ (maištas prieš sistemą; psichiatrinė ligoninė)

40. Romain Gary, „Dangaus šaknys“ (Afrika, pirmasis romanas gamtosaugos tema?)

41. Romain Gary, „Aušros pažadas“ (Vilniuje gyvenusio rašytojo autobiografija)

42. Romain Gary, „Moters šviesa“ (apie meilę; ypač sentimentaliems skaitytojams)

43. Čarlzas Dikensas, „Pasakojimas apie du miestus“ (Paryžius, Londonas, Didžioji Prancūzijos revoliucija; tiems, kas domisi istorija)  

44. Jack Kerouac, „Kelyje“ (bastymasis po pasaulį; kitoks gyvenimo būdas; svaigalai, džiazas, tikrumas) – 12-okams

45. Fiodoras Dostojevskis, „Nusikaltimas ir bausmė“ (rusų genijaus psichologinis romanas, didelės apimties, bet labai vertas dėmesio) 

46. Patrick Süskind, „Kvepalai. Vieno žudiko istorija“ (XVIII a. Prancūzija: skurdas, purvas, smarvė, neapykanta, žiaurumas ir... kvepalai) 

47. Joseph Geller, „22-oji išlyga“ (karo mėsmalė, beprotybė; satyriškas karo ir visuomenės vaizdavimas)  

48. Salman Rushdie, „Vidurnakčio vaikai“ (Indija, Pakistanas, stebuklingi vaikai, magija) 

49. Gustave Flaubert, „Ponia Bovari“ (vidinis moters pasaulis, nelaiminga santuoka, provincijos gyvenimo banalybė ir tuštuma) 

50. Antonas Čechovas, „Žuvėdra“ (kartų susidūrimas; vienas didžiausių dramaturgų) – drama

51. John Williams, „Stouneris“ (koledžo profesorius, vienatvė, gyvenimas pasroviui)  

52. Stendalis, „Raudona ir juoda“ (Prancūzijos provincijos jaunuolio bandymai socialiai pakilti, meilė) 

53. Stendalis, „Parmos vienuolynas“ (italų didiko istorija Napoleono epochos metu ir vėliau)  

54. Chimamanda Ngozi Adichie, „Amerikana“ (jauni įsimylėjėliai palieka gimtąją Nigeriją ir išvyksta į Vakarus; viena skaitomiausių Afrikos rašytojų)

56. José Saramago, „Aklumas“ (apie miestą, kurį apninka „baltojo aklumo“ epidemija) 

56. John Maxwell Cortzee, „Barbarų belaukiant“ (imperija, belaisviai, neteisybė, persekiojimas, sąžinė) 

57. Kazuo Ishiguro, „Neleisk man išeiti“ (Anglijos provincija, mokymo įstaiga, trijų vaikų likimai)

58. Svetlana Alexievich, „Černobylio malda. Ateities kronika“ (atominės elektrinės katastrofa) – negrožinė literatūra  

59. Justinas Marcinkevičius, „Mindaugas. Mažvydas. Katedra“ (visos privalomo autoriaus draminės trilogijos „Mažvydas“ dalys) – 12-okams; drama     

III GRUPĖ: KNYGOS PAŽENGUSIEMS SKAITYTOJAMS

PASTABA: galite rinktis ir knygas iš I bei II grupės. Žemiau esančios knygos yra tikrai sudėtingos. 

60. Ernest Hemingway, „Senis ir jūra“ (alegoriškumu išsiskiria iš kitų autoriaus kūrinių; apie žmogaus kovą su likimu ir už išlikimą)  

61. Chinua Achebe, „Ir prasidėjo griovimas...“ (ikikolonijinis gyvenimas Nigerijoje ir europiečių atvykimas XIX amžiaus pabaigoje)

62. Italo Calvino, „Jeigu keleivis žiemos naktį“ (nenuspėjamas siužetas, neįprasta istorija, forma; panašu į detektyvą)

63. Knut Hamsun, „Badas“ (sudėtingos rašytojo gyvenimo sąlygos; keistas, subtilus humoras; būsimiems menininkams)

64. Fiodoras Dostojevskis, „Idiotas“ (jeigu jau perskaitėte „Nusikaltimą ir bausmę“)

65. Fiodoras Dostojevskis, „Pažemintieji ir nuskriaustieji“ (jeigu jau perskaitėte „Nusikaltimą ir bausmę“)

66. Graham Swift, „Vandenų žemė“ (neįprastas istorijos mokytojas, laikas, atmintis, skirtingo žanro pasakojimų kūrimas) – 12-okams     

67. Albert Camus, „Maras“ (mieste ima siautėti maro epidemija; egzistencializmas, mirtis, tikėjimas)

68. Albert Camus, „Krytis“ (žmogaus būties dvilypumas, visuomenės normų prasmė, teisingumas, nekaltumas, tiesa)

69. Hermann Hesse, „Stepių vilkas“ (vienišas ir liūdnas intelektualas bando rasti pusiausvyrą tarp kūno ir dvasios)

70. Kobo Abė, „Žmogus-dėžė“ (susvetimėjimas, Japonija; ieškantiems keistesnės literatūros)

71. Kobo Abė, „Moteris smėlynuose“ (kova su smėlio malūnais ir nuožmi aistra moteriai) – 12-okams

72. Kobo Abė, „Svetimas veidas“ (bevardžio žmogaus su kauke užrašai) – 12-okams    

73. Jean-Marie Gustave Le Clézio, „Dykuma“ (kitos kultūros, smėlynų kraštas, protėvių dvasios)

74. Samuel Beckett, „Belaukiant Godo“ (absurdo drama, laukimas, Dievas) – drama

75. William Faulkner, „Kai aš gulėjau mirties patale...“ (penkiolika pasakotojų, mirtis)

76. John Fowles, „Kolekcionierius“ (studentės pagrobimas ir įkalinimas)    

77. Umberto Eco, „Rožės vardas“ (postmodernizmo literatūra, daug skaitymo būdų; viduramžių Šiaurės Italijos vienuolyne narpliojami nužudymai) – 12-okams 

78. Gabriel García Márquez, „100 metų vienatvės“ (magiškasis realizmas; meistriškai parašyta, užburianti vienos šeimos istorija; svarbiausia ne įvykiai, o nekasdieniškos, turtingos žodžių, kvapų ir spalvų istorijos) – 12-okams 

79. Gabriel García Márquez, „Meilė choleros metu“ (apie laukimą ir meilę, kuri niekada nesibaigia) – 12-okams

80. Witold Gombrowicz, „Kosmosas“ (lenkų avangardas, literatūrinė beprotybė) – 12-okams  

81. Franz Kafka, „Pilis“ (absurdo literatūra; žmogaus pralaimėjimas prieš sistemą, biurokratinis labirintas, gyvenimas kaip aklavietė) – 12-okams  

82. Franz Kafka, „Procesas“ (absurdo literatūra; teismas, kaltinimas, bausmė) – 12-okams   

83. Jean-Paul Sartre, „Šleikštulys“ (egzistencializmas; gyvenimo beprasmybė; nihilistams) – 12-okams

84. Virginia Woolf, „Ponia Delovėj“ (moters pasaulis, pokario veikėjų paveikslai; psichologinė proza) – 12-okams  

85. Romualdas Granauskas, „Jaučio aukojimas“ (ypatingos formos lietuvių autoriaus kūrinys; stabmeldystės ir krikščionybės priešpriešos laikai) – 12-okams   

86. Günter Grass, „Svogūno lupimas“ (istorija apie vaiką, kuris, svajodamas ištrūkti iš ankšto dviejų kambarių buto Dancige, tapo fiurerio kareiviu) – 12-okams 

88. Olga Tokarczuk, „Bėgūnai“ (romanas kaip dėlionė; pasakojimas apie šių dienų klajoklius – apie mus) – 12-okams      

88. Tomas Manas, „Užburtas kalnas“, pirmas tomas (sanatorija, liga, žmogaus gyvenimas mirties akivaizdoje)

89. Tomas Manas, „Budenbrokai“ (turtingos Šiaurės Vokietijos prekybininkų šeimos nykimas)

** Skliausteliuose nurodyti raktiniai žodžiai nebūtinai atskleidžia kūrinio turinį. Jie skirti sudominti ir tik daugmaž nusakyti, apie ką/kokia yra rekomenduojama knyga. Pasidomėti plačiau ir išsirinkti sau tinkamiausią kūrinį – mokinių reikalas.

‼PASTABA

„Mokykloje yra privalomas kūrinių sąrašas. Manasis sąrašas jam neprieštarauja ir tikrai nepakeičia (keisti jo mokytojas nė neturi teisės). Mano mokiniai, kaip ir kitose mokyklose, analizuoja visus programinius autorius, tačiau dar skaito ir papildomai“, – savo „Facebook“ paskyroje mokytojas atsako tiems kritikams, kurie pasigedo sąraše klasikinių lietuvių literatūros kūrinių.

O čia keli mokinių atsiliepimai:

  •  „Mokytojo kurtą sąrašą sudaro knygos, kurios, nors ir nėra privalomos, tačiau yra daug įdomesnės už programinius kūrinius“. 
  • „Tikrai pamilau keletą skaitytų knygų, kai kurios jų privertė susimąstyti, paskatino diskutuoti su šeima apie aprašomas situacijas, įvykius, idėjas“. 
  • „Ypač šita užduotis naudinga tiems, kurie nėra linkę skaityti privalomų knygų arba tiesiog mėgsta modernesnius, laisvesnio pobūdžio kūrinius. Dėka mokytojo šiais metais perskaičiau tokias knygas, kurias įtraukiau į savo TOP 5 sąrašą, pavyzdžiui, „Skrydį virš gegutės lizdo“.

 

****

Straipsnį parengė: Žydronė Lukšytė

El.paštas: zydrone.luksyte@gmail.com