Apibrėžimas „zoom nuovargis“ tinka apibūdinti ne tik nuovargiui nuo „zoom“ pamokų (ar darbų) bet ir kitam „online“ bendravimui video formatu: ar tai būtų pamokos „zoom“ ar kitoje video platformoje, ar bendravimas video formatu su draugais – per „skype“, „messenger“ ir kt.

Galbūt pastebėjot ir jūs – po visos dienos bendravimo video formatu pavargstama dažniausiai labiau, nei nuo „normalių“ pamokų.

Psichologai sako, kad taip yra todėl, kad bendraujant video formatu, mūsų smegenys priverstos dirbti intensyviau. Ta informacija, kurią anksčiau smegenys nuskaitydavo be didelių pastangų – draugo tonas, jo rankų gestai, pritariamas linksėjimas, mokytojo staigiai į jūsų pusę mestas žvilgsnis ir kt. – dabar smegenys bando susirinkti, analizuodamos ekraną. O jame nesimato pilno vaizdo (jei matote akis, tai dažniausiai nematote kojų, arba apskritai matote gausybę veidų mažesniuose languose – arba nematote jų apskritai, nes pasirinktas režimas be kameros), tad smegenims tai nemažas iššūkis, ir jos „dūzgia“ intensyviau.

Be to, visi esame šiek tiek savimylos, tad kai bendraujame video formatu su draugais ir tuo pačiu matome savo atvaizdą – pripažinkite, dažniausiai daugiau žiūrime į save, nei kur nors kitur :). O tai, pasirodo, irgi vargina smegenis :).

Tad ką daryti, kad pavargtume mažiau?

  1. Pertraukas tarp video užsiėmimų išnaudoti „smegenų poilsiui“ – jei yra laiko, pasivaikščioti, padaryti mankštą, išgerti puodelį arbatos ar net... suplauti indus. Svarbiausia – kad pertraukos metu smegenys vėl nebūtų priverstos žiūrėti į video formatą (klipukus, filmukus ir t.t.).
  1. Pasakyti „ne“ tokiems video skambučiams, kurie nėra būtini. Čia, žinoma, kalbame ne apie pamokas. Bet jeigu ir su draugais bendraujate video skambučiais, kartais juos galima keisti į paprastus skambučius telefonu ar pabendrauti žinutėmis, arba pasivaikščioti kartu lauke (jei karantino apribojimai leidžia).
  1. Video skambučių metu išjunkite savo vaizdą („self view“). Čia irgi kalbame apie video skambučius su draugais. Jeigu jau kažkiek norite turėti tokių video skambučių, tai šiek tiek pakovokite su savo savimyla, ir išjunkite opciją, leidžiančią jums matyti save pokalbio metu.
  1. Video skambučių metu venkite daryti kitus „kompiuterinius užsiėmimus“ – tikrinti žinutes, dėti „pamėgtukus“ socialiniuose tinkluose ir panašiai. Taip smegenims užkraunama dar daugiau užduočių.
  1. Į savo kasdienę rutiną įtraukite mylimą veiklą, kuri nebūtų susijusi su ekranu. Galite susiplanuoti, kad pirmadienį tam tikru laiku skaitysite knygą, antradienį – eisite pasivaikščioti, trečiadienį – žaisite su sese ar broliu stalo žaidimus ir t.t. Veiklos turėtų būti tos, kurios jums patinka. Ir nebūtinai kasdien turi būti įplanuota vis kitokia veikla, tačiau būtinai kasdien – malonus laikas sau (ir artimiesiems) be jokio ekrano.
  1. Bendraudami video formatu, kada tik galite pašalinkite papildomus dirgiklius, kurie gali atitraukti jūsų pašnekovus ir suteikti jų smegenims bereikalingo „iššifravimo darbo“. Jeigu namuose girdisi papildomų garsų – knerzgia jaunesnieji šeimos nariai, krebžda augintiniai ar kažkas plauna indus – kada galėdami išjunkite garsą. Jei fone matosi nesutvarkyti namai, užsidėkite neutralų foną. Ten, kur leidžiama, išjunkite kamerą ir savo mikrofoną apskritai.

Na, ir jeigu kalbame apie video pamokas, o jūsų atmintis nėra regimoji ar girdimoji, jau pačios pamokos metu veskite užrašus – kad po to nereikėtų žiūrėti iš naujo įrašytos pamokos ir įdarbinti savo smegenis dirbti su video formatu du kartus :).

Ir jeigu jaučiatės pernelyg pavargstantys (ar nuo pamokų, ar dėl kitų priežasčių), jei sunku tampa užmigti ar susikaupti – būtinai pasakykite suaugusiems. Kreiptis pagalbos ne gėda!

 

********

Straipsnį parengė: Žydronė Lukšytė

El.paštas: zydrone.luksyte@gmail.com