Kiek laiko studentas ar moksleivis gali sutelkti dėmesį, kol jo mintys nenuklys kažkur kitur ir jis ar ji nepradės tikrinti socialinių tinklų bei susirašinėti? Duodame daugiausiai penkias minutes!

Nesvarbu, koks yra moksleivių ar studentų amžius, tačiau visi jie sugeba išlaikyti dėmesį tarp trijų ir penkių minučių, o vėliau jie kažkur nuklysta, pradeda užsiimti papildoma veikla. Įdomu tai, kad tokie rezultatai buvo atskleisti, kuomet buvo vykdomas tyrimas, o studentams buvo pasakyta, kad turi kuo ilgiau išlaikyti savo dėmesį. Tikrai taip. Tuomet reikia tik pagalvoti, o kaip viskas vyksta realybėje? Kiek laiko mes sugebame maksimaliai susikoncentruoti?

Laiko tarpsnis, kuomet esame visiškai susikoncentravę į tai, ką darome, ko klausomės ar ką žiūrime, trumpėja kasdien. Koncentracija yra lyg menas, kuris nyksta. Įvairūs tyrimai rodo, kad mes tikriname savo telefonus apytiksliai net 150 kartus per dieną: kas šešias ar septynias minutes visą tą laiką, kuomet nemiegame. Negana to, mes esame tiek išsiblaškę, kad nenuostabu, jog įnikę į telefonus nebestebime aplinkos.

Štai jums įdomi statistika, kuri buvo surinkta iš 100 JAV ligoninių: 2004 metais 559 JAV piliečiai buvo sužeisti, kuomet susirašinėjo telefonu ir nepastebėję atsitrenkė į stovintį daiktą. 2010 metais šis skaičius išaugo iki 1500, todėl manoma, jog skaičius tokių žmonių galėjo lengvai padvigubėti 2015 metais (duomenų apie minimus metus dar nėra surinkta).

Vis dar skaitote ir bandote suprasti, kur mes lenkiame? Štai keletas atsakymų iš ekspertų lūpų – Adam‘as Gazzaley yra neurologas ir profesorius Kalifornijos universitete, kuris parašė knygą „The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World“.

Visų pirma, nustokite kaltinti technologijas. Tai nėra jūsų telefono kaltė, kad nemokate susikoncentruoti, o jūsų smegenų. Technologijos tik blogina procesą, tačiau nėra kaltininkės, nes kiekvieno žmogaus smegenys yra „sukurtos“ kiekvieną kartą ieškoti naujos informacijos. Gerai, tai jei smegenys yra tam, kad ieškotų naujos informacijos, kodėl joms sunku dirbti nuolatos? Atsakymas labai paprastas: informacijos paieška yra lengvesnis procesas nei jos įsisavinimas.

Jei pažiūrėsime iš evoliucijos taško, tai supratimas, kad už tavęs yra liūtas buvo daug svarbesnis nei vykdyti kažkokią užduotį, kai pasirodė tas liūtas. Mūsų pažinimo gebėjimai, būtini norint įgyvendinti mūsų tikslus, nepasikeitė tokiu pačiu laipsniu kaip ir vykdomosios funkcijos, kurių reikia norint nustatyti tikslus.

Viskas veikia kaip triukšmą sugeriančios ausinės, kad jos veiktų, reikia elementų t.y. energijos šaltinio: panašiai vyksta ir su mūsų smegenimis, norint, kad jos susikoncentruotų, reikia papildomų resursų, kad jos atsiribotų. Atlikti užduotį, kuomet aplink yra galbūt patrauklių dirgiklių, darosi beveik neįmanoma arba itin sudėtinga.

Šiek tiek dabar žinote, kaip veikia jūsų smegenys, tai kaip pagerinti ir padidinti susikaupimą bei koncentraciją?

  • Nustokite „multitaskinti“: juk nebandytumėte pakelti tonos. Jūsų kūnas negali fiziškai to padaryti, todėl čia tas pats galioja ir darbe, moksle ar be kur kitur. Nebandykite būti pačiais geriausias, kuomet paraleliai bandote atsakyti į el. laiškus, susirašinėti su kolegomis darbo klausimais ar su klasiokais, dalindamiesi įdomia nuotrauka socialiniuose tinkluose. Jūsų smegenys nėra pajėgios daryti keletą darbų vienu metu, jei norite, kad jie būtų padaryti preciziškai!
  • Sportuokite: jau ne vieną kartą rašėme, kad sportas yra puiki alternatyva tiems, kurie nori pagražinti ar sustiprinti kūną, bet ir protui. Žinote ką? Sunku kartais suvokti, bet smegenys yra taip pat mūsų kūno dalis, todėl sportas jas veikia taip pat, kaip ir kitus jūsų raumenis.
  • Meditacija: tiesiog atsiribokite nuo visko, leiskite sau pailsėti ne tik fiziškai, bet ir protiškai. Meditacija tai nėra žaidimas, tai yra būdas tobulėti, kuris turėtų atsirasti ir jūsų sąraše kaip siekiamybė išmokti.
  • Gamtos galia: motina gamta daro tikrų tikriausius stebuklus. Turite laiko, pakilkite ir nueikite pasivaikščioti. Skamba juokingai? Apkabinkite medį, tai suteiks jums energijos. Neturite galimybės? Pasižiūrėkite į medžio nuotrauką ar atvaizdą, nes tai yra lyg giluminis masažas jūsų smegenų.
  • Atsisakykite trukdžių: pašalinkite bet ką iš savo aplinkos, kas neleidžia jums susikaupti, jus blaško ar kitaip neleidžia susikoncentruoti. Galbūt išjunkite garsą el. pašto ar socialinių tinklų nustatymuose, kad būtų galima pailsėti nuo įvairių trukdžių. Negana to, tarp darbo ar užduočių taip galite pailginti poilsio laiką.