Lėktuvų dizaino inžinieriams gali būti sudėtinga suderinti išskirtinius klientų norus su nesuskaičiuojamais saugumo reikalavimais, tačiau griežtos taisyklės dažnai pastūmėja kurti išskirtinius sprendimus. Tiek univer-sitetų, tiek ir verslo atstovai dalindamiesi įžvalgomis  apie sektorių pastebi, kad ateityje tokių kūrėjų paklausa vis didės, tačiau jau ir šiandien organizacijos kovoja dėl specialistų Lietuvoje ir žvalgosi jų užsienio rinkose.

Griežtos taisyklės

Lėktuvų interjero ir eksterjero dizainas yra itin griežtai reglamentuota veikla. Viskas, ką lėktuvo viduje ir išorėje keičia specialistai, – turi atitikti Europos aviacijos saugos agentūros nuostatus. Todėl už prabangaus lėktuvo interjero bei išorės visada slypi dešimtys saugumo reikalavimų, testų ir patikrinimų, kuriuos turi pra-eiti kiekviena medžiaga ir prietaisas. Lėktuvų interjero modifikavimas – tai sėdynių, kilimų keitimas, virtu-vės įrengimas arba išėmimas, vaizdo kamerų, kavos aparatų įdiegimas ir kiti didesni ar mažesni pakeitimai. Štai eksterjero pakeitimai – spalvoti, įvairiais lipdukais apklijuoti ir nudažyti lėktuvai.

Suvaržyta ir išskirtinė kūryba

Pasak lėktuvų dizaino organizacijos „J&C aero“ vieno iš savininkų ir pardavimų direktoriaus Lauryno Sku-kausko, sunkiausia tokio darbo dalis – suderinti kartais neįtikėtinus klientų norus su pagrindiniu prioritetu aviacijoje – keleivių bei komandos saugumu. Vienas iš tokių pavyzdžių – užsakovo noras turėti juodą lėktu-vą: „Kliento prašymas lėktuvą nudažyti visiškai juodai – buvo tikras iššūkis. Aviacijoje juoda spalva supran-tama kaip itin problematiška, kadangi sugeria saulės spindulius ir jų neatspindi, tačiau suderinus daugybės specialistų nuomones iššūkį įveikėme“. Tokie ir panašūs pageidavimai – dažni, tenka ir didžiulius banginio atvaizdus klijuoti, sėdynių spalvą derinti su visais šalia esančiais daiktais, bei siųstis prabangias medžiagas. Todėl netgi daugybės specifikacijų varžoma kūryba, vaizduotė ir struktūruotas mąstymas nuo šio darbo ne-atsiejami.

Lietuvoje – specialistų kalvė

Kiekvienam projektui įgyvendinti reikalingi skirtingų sričių specialistai. Pavyzdžiui, „struktūristas“, kuris tiksliai apskaičiuoja, atlieka analizes ir užtikrina, kad viskas vyktų pagal taisykles. Avionikas, kuris rūpinasi elektros prietaisais, laidų apkrova, galimybėmis įrengti vieną ar kitą prietaisą ir dizaino inžinieriai – žmonės, kurie išmano šimtus specifikacijų, kurias turi atitikti kiekviena detalė ir medžiaga. Lietuvoje visų sričių aukš-čiausios kvalifikacijos aviacijos specialistai rengiami Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU). „Struktūristus“ ir iš dalies dizaino inžinierius auginame Aviacijos mechanikos inžinerijos studijų programoje. Aviacijos elektros ir elektronikos sistemas išmano avionikos studijų programą baigę absolventai. Pastebime, kad lėktuvų dizaino inžineriją kaip karjeros kelią noriai renkasi mūsų absolventės merginos“, – sako VGTU Antano Gustaičio aviacijos instituto (AGAI) dekanas dr. Justas Nugaras.

Darbo rinkoje paklausūs

Įprastai verslo atstovai nesitiki, kad jauni specialistai iš universiteto ateis su visomis būtinomis žiniomis konkrečioms užduotims. Svarbu, kad suprastų aviaciją plačiąja prasme, mokėtų mąstyti struktūruotai ir kon-centruotai. J. Nugaro teigimu, svarbiausia kompetencija, kurią gali pasiūlyti AGAI ir yra platus aviacijos sek-toriaus išmanymas. „Specialistai, išmanantys naujausias aeronautikos, elektros ir elektronikos, mechanikos technologijas ir tendencijas jau geba spręsti įvairias inžinerijos problemas, atlikti skaičiavimus. Įsilieję į dar-bo rinką, mūsų sepcialistai gali sėkmingai kurti prabangiausius lėktuvų patobulinimus netradicinėse aviacijos įmonėse“, – sako J. Nugaras.

Didžiausia investicija į specialistą – laikas

L. Skukauskas antrina, pažymėdamas, kad nors specialistai universitete gauna platųjį aviacijos sferos suvokimą, vis dėlto kiekvienoje pozicijoje tenka išmokti labai specifinių dalykų: „Radę tinkamą specialistą, jį stengiamės patys išmokyti ir supažindinti su detalėmis – didžiausia mūsų investicija į jaunuosius talentus – laikas, kurį jiems skiriame ir žinios, kuriomis dalijamės“, – sako L. Skukauskas.

Didėjant lėktuvų skaičiui, augs ir specifinių specialistų paklausa, bet jau ir dabar rinkoje dėl talentų tenka kovoti. Pavyzdžiui, avionikus, struktūrinio bei inžinerinio dizaino specialistus dažnai tenka samdytis iš užsienio.