Iššūkis – prisijaukinti naują socialinę aplinką

Pasak Klaipėdos universiteto (KU) Socialinių ir humanitarinių mokslų fakulteto Psichologijos katedros docentės dr. Redos Gedutienės, mokyklos baigimas ir studijos universitete yra vienas svarbiausių pereinamųjų gyvenimo laikotarpių, kuris gali kelti džiugesį arba atvirkščiai – nerimą. „Įprastas gyvenimas namie ir 12 metų, praleistų mokykloje, staiga baigiasi. Nors mokyklos baigimas ir studijos pagal pasirinktą programą yra džiaugsmingi gyvenimo įvykiai, kai kuriems jaunuoliams tai gali sukelti psichologinę krizę“, – teigė doc. dr. R. Gedutienė.

Pasak psichologės, studentai baiminasi, kad universitete bus viskas kitaip nei mokykloje. Be to, kai kuriems nerimą kelia ir savarankiškas gyvenimas naujame mieste. „Tikėtina, kad jaunuoliai nerimautų, jei išsipildytų tėvų ar mokytojų gąsdinimai: „universitete niekas su tavimi nesiterlios“, „ten tavęs niekas nepažinos“, „niekam tu ten nerūpėsi“ ir pan. Dažniausia baiminamasi dėl to, kas nežinoma“, – kalbėjo doc. dr. R. Gedutienė.

KU Pedagogikos katedros vedėjos lekt. dr. Aidos Norvilienės teigimu, siekiant prisijaukinti naują socialinę aplinką svarbiausia jaustis drąsiai, būti iniciatyviu, smalsiu, neturėti išankstinių nuostatų, klausti, jei kyla neaiškumų. Jai antrino ir R. Gedutienė: „Kuo daugiau informacijos turės būsimasis universiteto studentas, tuo jam bus ramiau. Taigi vienintelė prevencinė išeitis – informacija.“ „Klaipėdos universitete veikia pagalbos pirmakursiams sistema: tai ir dėstytojai kuratoriai, ir vyresniųjų kursų studentai kuratoriai, ir fakultetų administracijos darbuotojai, kurie visada pasiruošę padėti“, – sakė A. Norvilienė.

 

Klaipėdos universiteto Studentų sąjunga – visapusiška pagalba pirmakursiams

Klaipėdos universiteto Studentų sąjungos (KUSS) viceprezidentės Irmos Radavičiūtės teigimu, KUSS visus metus yra pasiruošę padėti studentams visais iškilusiais klausimais. „Pirmasis mūsų susitikimas su pirmakursiais įvyksta dar vasarą, priėmimo metu, jiems pasirašant sutartis su universitetu. Tada susipažįstame su kiekvienu įstojusiuoju į universitetą“, – kalbėjo I. Radavičiūtė.

Pirmasis KUSS organizuojamas renginys universiteto naujokams yra fuksų stovykla. „Šiais metais fuksų stovykla vyks savaitgalį, rugsėjo 1–2  dienomis. Kaip ir kiekvienais metais, mūsų tikslas – padėti integruotis, siekiama, kad studentai susipažintų vieni su kitais, kad jiems būtų jaukiau rugsėjo 1-ąją“, – pasakojo KUSS viceprezidentė. „Fuksų stovykloje pirmakursiai ne tik užsiima įvairia veikla, kai susipažįsta su kolegomis, bet informuojami ir apie savo, kaip studento, teises, pareigas, supažindinami su gyvenimu universitete. Taip siekiame, kad studentai jau nuo pirmų dienų žinotų, kas jų laukia ir kuo tai skiriasi nuo mokyklos.“

Be to, KUSS koordinuoja kuratorių, aukštesnio kurso studentų, veiklą: pirmą pusmetį padeda jiems visais įmanomais klausimais. „Kuratoriai dar prieš studijų pradžią esant galimybei susitinka su pirmakursiais neoficialioje aplinkoje, kavinėje, ten susipažįsta, bendrauja. Kad jiems būtų drąsiau, su jais būna kuratorius, jis rugsėjo 1-ąją ir po šventinės dalies palydi į pirmą susitikimą su programos vadovais, aprodo fakultetą, universitetą, atsako į iškilusius klausimus viso semestro metu“, – pasakojo  KUSS viceprezidentė Irma Radavičiūtė.

 

Studijos – galimybių metas

Pasak doc. dr. R. Gedutienės, studijos, be abejo, yra vienas reikšmingiausių gyvenimo laikotarpių. Šiuo laikotarpiu formuojasi profesinis tapatumas – vienas svarbiausių žmogų apibrėžiančių aspektų, kas aš esu? „Patiriama daug naujų patirčių. Tai patvirtina ir tarptautinių psichologinių tyrimų duomenys: paprašius 60–70  metų asmenų užrašyti savo autobiografinius prisiminimus, daugiausia jų iškyla iš 18–25 metų amžiaus. Jis dar vadinamas „prisiminimų smūgio“ laikotarpiu. Tai reiškia, kad to laikotarpio prisiminimai yra unikalūs, emociškai paveikūs ir nauji, todėl yra patys svarbiausi pasakojant savo autobiografiją.“

Pasak lekt. dr. A. Norvilienės: „Svarbiausia norėti studijuoti, mokytis, aktyviai įsitraukti į studijų procesą, išsikelti tikslus, jų siekti, prisiimti atsakomybę už mokymąsi ir vertinti savo pasiektus rezultatus.“ Jos teigimu, studijos – tai vienas įdomiausių laikotarpių, kai tobulėjama, įgyjamos pasirinktos studijų srities kompetencijos, praktikos metu susipažįstama su pasirinktos studijų srities veikla. „Siūlau aktyviai įsitraukti į universitetinę visuomeninę veiklą, studentų sąjungos, atstovybių veiklas, dalyvauti Erasmus programose, kurios sudaro galimybes išvykti studijuoti, atlikti praktiką užsienio universitetuose“, – savo mintis papildė KU Pedagogikos katedros vedėja lekt. dr. A. Norvilienė.