Sprendimą priėmė vienuoliktoje klasėje

Tačiau pradėkime nuo pradžios. Šiuo metu vienose Europos avialinijose Dovydas užima vyresniojo piloto pareigas ir laikinai savo namais vadina Gruzijos miestą Kutaisį, iš kurio skraido ketvirtą mėnesį. Vaikinas nėra iš tų, kuris galėtų pasigirti, kad nuo darželio laikų žinojo, kuo bus užaugęs: jis tik vienuoliktoje klasėje apsisprendė, kokia profesine linkme nori eiti.

„Tai buvo dalinai sekimas tėvo pėdomis, kuris prieš 30 metų užsiminėjo akrobatiniu skraidymu, tačiau man niekados nepiršo tos profesijos. Pilotavimas yra viena iš tų profesijų, dėl kurios turi apsispręsti pats, kad tu nori. Turi pabandyti ir jei tau pasirodo įdomu, užsidegi tuo, tada reiškia, kad ji skirta tau. Jei nėra užsidegimo, tai visų mokymų nepereisi, o ir pinigai bus išleisti veltui.  Esu įsitikinęs, kad žmogus turi eiti ten, kur jis turi motyvacijos save ugdyti“, – kalbėjo jaunuolis. Beje, jis džiaugiasi, kad jo profesinis pasirinkimas sugrąžino ir tėtį į aviaciją: sūnaus ir tėvo duetas kartu pakyla į padanges.

Galima stoti ir be „valandų bagažo“

Svarbu pažymėti, kad nepakaks vien tik noro tapti pilotu, nes, anot D.Valadkevičiaus, šiai studijų krypčiai reikia nepriekaištingų anglų kalbos žinių, gerai išmanyti fiziką bei matematiką. Vaikinas taip pat užbėga įvykiams už akių ir užtikrina, kad tikrai nereikia manyti, kad būtinai turite iš egzaminų gauti visus šimtukus. Tikrai ne.

„Aš tik pabaigus gimnaziją stojau iškart į „BAA Training“ CPL(a) modular kursus bei KSU Aviacijos vadybos bakalauro studijų programą“, – savo pirmus žingsnius svajonės link prisiminė pilotas. Jis atviravo, kad tikrai nereikia turėti „įdirbio“ ir turėti sukaupus valandų bagažą – pats piloto amato pradėjo mokytis tik tada, kai pradėjo lankyti kursus. Po daugiau nei dviejų metų darbo jaunuolis įsidarbino ir pradėjo savo karjerą visiems gerai žinomoje aviakompanijoje. Anot jo, tai pirmasis žingsnis, kopiant karjeros laiptais, o svajonių – daug: kokį lėktuvą pilotuoti, kokiose avialinijose skraidyti, bet pirma reikia įgauti patirties.

Tipinė diena geriausiame ofise Žemėje

Visi esame matę ne vieną filmą, kuris masina idealizuoti piloto profesiją, tačiau kaip atrodo tipinė diena? Anot Dovydo, kiekviena jo darbo diena prasideda ne Lietuvoje, todėl jis džiaugiasi galimybe pamatyti daug kitų šalių. „Kartais tenka pabusti trečią ryto, pakilti virš debesų ir pasitikti kylančią saulę, rankoje laikant kavos puodelį. Dažnai pamatau kvapą gniaužiančių vaizdų iš aukštai, kurių paprastai nepamatytumei. Daugelis pilotų sako, o ir aš prisidedu prie tos mintis, kad piloto ofisas – pats geriausias šioje Žemėje“, – juokėsi pašnekovas.

D.Valadkevičius gali pasidžiaugti beveik ketverių metų skraidymo stažu. Dovydui vos 21-eri, todėl natūralu, kad jaunas pilotas sulaukia įvairių reakcijų. „Geriausia būna kapitonų reakcija, kai skrendame, pakilome ir pradedame kalbėtis. Dažnai būna, kad skrendu su tais, kurių dorai nepažįstu, tai kai išgrista mano amžių, nustemba. Kutaisio bazėje esu pats jauniausias tarp pilotų“, – juokėsi pašnekovas.

Slenkantis grafikas ir piloto darbo privalumai

Darbas nuo pirmadienio iki penktadienio – ne pilotų kasdienybė. Kiekvienose avialinijose jis skiriasi, skiriasi ir kiekvienos bazės darbo užimtumas ir grafikai. „Realiai gali pasirinkti, kaip tu nori. Yra kelios galimybės. Gali pasirinkti fiksuotą ir „random“. Šiuo metu esu pasirinkęs grafiką 14-7 t. y. 2 savaites dirbu, o vieną – esu laisvas. Dažniausiai vidutiniškai per mėnesį turime 12 laisvų dienų“, – pasakojo pilotas.

Laisvalaikiu Dovydas gali pakeliauti po Gruziją, kuri yra laikina stotelė, galbūt sėsti į lėktuvą ir pakeliauti po Europą, nes avialinijos suteikia nemažai nuolaidų savo darbuotojams. Taip pat kita galimybė – per laisvadienius grįžti namo. „Aviakompanija duoda pigių arba nemokamų bilietų, todėl gali keliauti su savo šeima ar draugais“, – privalumus vardijo pašnekovas.

Dovydo bazė yra pakankamai toli nuo Europos, tai per dieną visada būna du skrydžiai, pavyzdžiui, Kutaisis-Londonas, Kutaisis-Barselona. Šie skrydžiai trunka penkias valandas. Dortmundas ir Berlynas – keturios valandos skrydžio.

„Dažniausiai, jei viskas eina pagal planą, tai apsisukimas oro uoste, į kurį skrendi, trunka pusvalandį. Ilgiausias mano turėtas – dvi valandos Barselonoje, nes buvo grynas chaosas, bet čia buvo oro uosto kaltė“, – pasakojo D.Valadkevičius. Vaikinui taip pat kartais tenka pilotuoti orlaivius ir iš kitų bazių, kurios yra išsibarsčiusios po visą Europą: natūralu, kad tuomet tenka skristi ir kitais maršrutais, aplankyti naujų Europos miestų oro uostus.  

Pelėdoms keltis gali būti tikras iššūkis

Jaunasis pilotas atskleidžia, kad grafike dažnai būna sudėta įvairių skrydžių t. y. rytinių, kuomet tenka keltis itin anksti, ir vėlyvų – kuomet leidiesi jau po vidurnakčio. Aviakompanija bando sudėlioti skrydžius taip, kad iš eilės būtų rytiniai, o vėliau sektų vakariniai, nes kitaip pilotus gali pakirsti nuovargis, o jau po poros dienų gali būti nebetinkami pilotuoti lėktuvo.

„Keltis trečią ryto reikia priprasti, perlipti per save ir nebūti tinginiuku. Man tai yra kaifas, nes pabundi, važiuoji į darbą, lauke dar yra tamsu, visi miega, nėra jokių kamščių. Tada sėdi į lėktuvą, pakyli, o tada saulė teka ir su kavos puodeliu mėgaujiesi tuo vaizdu. Vienas maloniausių dalykų rytiniame skrydyje yra pasitikti saulę“, – atviravo D.Valadkevičius.

Darbo rinkos situacija

Dovydas pasakojo, kad darbo rinkoje pilotų trūkumas šiuo metu yra itin didelis, o poreikis ateityje tik didės. „Buvo laikas, kai pilotų mokymų kainos, lyginant su dabartinėmis, buvo mažos, tačiau nebuvo laisvų darbo vietų, visos buvo užpildytos. Buvo daug pilotų, kurie turėjo licencijas, tačiau neturėjo darbo. Atėjo dabar tas laiko tarpas, kai tam tikras segmentas jau išeina į pensiją, nes 65 metai yra pensinis amžius. Trūksta kapitonų. Jei jaunas žmogus atitinka reikalavimus, jau tampa kapitonu per palyginus trumpą laiką. Jei kalbėsime apie grąžą, tai pabaigus mokslus ir pradėjus dirbti komercinėse avialinijose galima per pusantrų metų jau pradėti gauti atlyginimą t. y. atsiperka tavo investicija į mokslą“, – pasakojo jaunuolis.

Svarbu prisiliesti prie aviacijos

Anot Dovydo, galvojantis apie aviacijos studijų kryptį turėtų rimtai pagalvoti, nes ant pečių gula didelė atsakomybė. „Žmogus, kuris pasiryžta, turi turėti itin daug motyvacijos. Būtent to man asmeniškai prireikė mokymų metu. Siūlyčiau pradžiai susipažinti su pačia aviacija, prie jos prisiliesti, o vienas iš geriausių būdų tai padaryti – išbandyti apžvalginį skrydį mažais lėktuvėliais. Dažnai tokių skrydžių metu pilotai duoda keleiviams pavaldyti lėktuvą ir pajusti skrydžio laisvę“, – pasakojo Dovydas.

Jei vis dėl to dar esate ant ribos, kai nežinote, ar tikrai aviacija – jūsų pašaukimas, o galbūt noras veikti kažką kitokio nei kiti, pašnekovas pataria sugalvoti 30 minusų, kodėl nereikėtų rinktis šios srities. „Jei vis tiek išlieka toks pat noras, jis niekur nedingsta, tuomet reiškia, kad tai ir yra jūsų kelias“, – teigė jaunuolis. Jis prisiminė, kai pirmą kartą pakilo į tokį pat apžvalginį skrydį, o nusileidus galvoje sukosi tik vienas klausimas: „O kada bus galima skristi kitą kartą?“

Pabaigai D.Valadkevičius įspėja tuos, kurie galvoja apie aviacijos studijų programas. „Aviacija – kaip kokia užkrečiama liga. Jei kartą pabandysi, nenustebk, kad visą gyvenimą akys žiūrės į dangų“, – teigė pilotas.