Tai kas jos tokios?

Mūsų smegenys yra viso labo delno dydžio. Nors pagrinde jos yra sudarytos iš vandens, tačiau jose yra net 100 milijardų neuronų. Neuronus vienus su kitais jungia į voro kojas panašios gijos, kuriomis yra siunčiami elektromagnetiniai signalai. Jūsų smegenys niekada nėra išjungiamos, jos nuolatos yra darbiniame rėžime net ir tada, kuomet miegate. Smegenų funkcija yra reaguoti į išorinius ir vidinius signalus, kurie kartais gali būti netikri, kad būtų išvengta nelaimių.

Driežo smegenys

Ar lauksite, kol kažkas nukris ir jus sužalos, o galbūt jaudinatės dėl kažko blogo, kas gali nutikti? Kiekviename mūsų yra užsilikusių driežo smegenų (angl. lizard brain), kurios funkcija susieti praeityje įvykusius įvykius su dabartimi, esamomis situacijomis. Tuomet atsiranda išgyvenimo jausmas ir smegenys pradeda dirbti, norėdamos apsaugoti. Pavyzdžiui, jums įkando šuo, kuomet jums buvo viso labo ketveri. Kuomet jūsų draugas pristato jums savo augintinį, jūs išsigąstate. Jūsų driežo smegenys jūsų atmintyje šį įvykį susiejo su blogais prisiminimais. Baimė yra hiperbolizuojama, norint apsaugoti nuo nelaimės bet kokiomis priemonėmis. Kuomet jūsų kelyje pasitaiko grėsmė – tikra arba išgalvota, tuomet verta „išjungti“ prefontalinę žievę, atsakingą už sprendimų priėjimą.

Realiai jei pagalvosite, tai gamta yra sukurta taip, kad išlaikytų streso lygį jūsų gyvenime, o ne jį sumažintų. Pastarąjį žingsnį turite žengti jūs, jei norite būti laimingi. Jūsų driežo smegenys nuolatos įvertina esamas ir būsimas rizikas, priimdamos sprendimus apie žmones ar situacijas. Įdomu tai, kad blogi prisiminimai ar potyriai labiau įsisenėja mūsų smegenyse. Situacijose, kuriose lašas perpildo taurę, galite pajusti, kaip driežo smegenys į kraują paleidžia toniką, priverčiantį jūsų širdį plakti greičiau. Kylantis adrenalinas ir kortizolis yra potvynio banga užpuola mūsų mintis, o jausmai be jokios racijos įtakoja veiksmą.

Išmokykite savo smegenis išlikti ramiomis

Prieš vėją nepapūsi: panašus principas galioja ir su gamta, tačiau kiekvienas iš mūsų gali imtis tam tikrų veiksmų – nepasiduoti išlikimo instinktui ir nepasilysti, kuomet mūsų smegenis užpuola negatyvios mintys. Tai reiškia, kad pasirinkę reaguoti kitaip į neigiamą situaciją nei iki šiol, mes galime sulaukti teigiamo atoveiksmio ir ramesnių rezultatų. Jei dirbsite ties tuo, kad pradėsite keisti jūsų smegenų signalą į labiau teigiamą, labai tikėtina, kad po kai kurio laiko tai taps įpročiu. Tai labiau žinoma kaip neuroplastika. Ką tai reiškia? Įsipjovus į ranką, audinys yra atkuriamas: smegenų lankstumas leidžia perjungti neuronų jungtis, kad jie prisitaikytų prie streso sąlygų. Štai keletas praktinių patarimų, kaip geriausiai tai padaryti:

  • Išsiaiškinkite ir sau atsakykite į klausimus, pavyzdžiui, kas man kelia baimę ir iš kur tai atsirado? Kokia yra tikimybė, kad tai įvyks? Koks pats blogiausias dalykas, kuris gali nutikti?
  • Pažvelkite į situaciją iš kitos perspektyvos: pradėkite ne nuo rožės spyglių, o nuo žiedo. Pavyzdžiui, šiais metais man tenka mokėti daugiau mokesčių virsta į – šiais metais aš uždirbau daugiau, todėl man tenka mokėti daugiau mokesčių.
  • Nepasiduokite pasyvumui ir kai kuriose situacijose nebijokite rizikuoti užuot iš karto nurašę viską. Pavyzdžiui, aš neisiu į vakarėlį, nes nieko nepažįstu keičiamas į – aš nueisiu į vakarėlį ir susipažinsiu su naujais žmonėmis.
  • Koncentruokitės ne ties blogais dalykais ar naujienomis, o atvirkščiai. Pavyzdžiui, audra sugriovė jų namą paverskite į – jų namo nebeliko, tačiau gerai, kad visi liko gyvi.
  • Neskaldykite iš degtuko vežimo ir neleiskite neigiamiems dalykams juodai nudažyti jūsų gyvenimą. Pavyzdžiui, aš negavau paaukštinimo ir dabar niekada nepasieksiu savo gyvenimo tikslo tampa – negavau paaukštinimo, tačiau savo tikslą galiu pasiekti kitais būdais, reikia tik bandyti.