Štai keletas niuansų, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį, jei norite pasiimti maksimumą: kad skaitymas tikrai būtų naudingas.

Baziniai dalykai

Apsiskaičiuokite, kiek laiko užtruks jums perskaityti norimą medžiagą. Vidutiniškai vienam puslapiui skirkite penkias minutes. Susiskaičiuokite ir susiplanuokite laiką, kada skirsite skaitymui. Turėkite omenyje, kad jei susidaro ne viena ar kelios valandos, nebandykite skaityti be pertraukos. Pakenksite tik sau, nes nieko neįsiminsite. Venkite taip pat skaityti vakarais nuo septintos iki vienuoliktos valandos. Laiką išmėtykite dienoje: galbūt skirkite valandą prieš paskaitas ar pamokas, vėliau – valandą po pietų pertraukos, galbūt kitą – grįžus namo.

Kai kurie rekomenduoja, kad geriausias variantas – norimą medžiagą suskirstykite į dešimtis puslapių skyrius. Tiesiog paskaitote dešimt ir pailsite.

Jei tai yra jūsų nuosava knyga arba galbūt atspausdinta medžiaga, po ranka visada turėkite markerį, kuriuo galite pasižymėti svarbiausias vietas. Jei vis dėl to tai nėra asmeninė knyga, naudokite įvairius skirtukus bei pieštuką, kad pasižymėtumėte tai, kas jums yra aktualu. Jei jau nutiko taip, kad knygą pirkote dėvėtą, o joje prieš tai buvęs savininkas taip pat pasižymėjo tai, kas jam pasirodė aktualu, tuomet naudokite kitos spalvos markerį.

Sistema, kuri veikia

Jei verstumėme iš anglų kalbos, tai „P2R“ terminas reiškia „Preview, read actively (includes reading, highlighting, note-taking), review. O tai reiškia, kad prima reikia peržiūrėti, tai nebūtinai turi būti labai atidus procesas, nes antrame žingsnyje jūs turėsite įdėmiai skaityti tekstą, o trečia – peržiūrėti, tačiau čia kalbama apie pasikartojimą, priminimą sau.

Jei žiūrėsime į šį procesą iš šono, tai pirmas žingsnis labai primena keliones. Juk važiuodami į vieną ar kitą naują šalį mes šiek tiek atliekame „namų darbų“: paskaitome kelionių vadovus, išmokstame bent pagrindinius žodžius, kurie gali praversti. Mes lyg ir turime bendrą supratimą, kas mūsų laukia, tačiau tai nereiškia, kad mums nekils klausimų ir viskas eisis kaip sviestu patepta. Panašiai vyksta ir su skaitymu: jei kalbėsime apie dešimties puslapių gradaciją, tai svarbu akimis permesti, kokie yra paragrafų pavadinimai, kokie vizualai yra naudojami, galbūt yra kažkokių grafikų, lentelių.

Paskaitykite skyrių santraukas, kurios puikiai leis jums suprasti apie ką yra skyrius ir ką jame išmoksite naujo. Įsivertinkite, ką jau žinote, ką esate galbūt skaitę kitur, o tada apsibrėžkite, kas jums yra visiškai nauja ir nežinoma. Jus tai nuteikia teisinga linkme ir tarsi supažindina, ko galima laukti ir tikėtis. Jei norite sužinoti daugiau, pagilinti žinias, tai visada rekomenduotina atsiversti papildomą literatūrą.

Aktyvus skaitymas yra tuomet, kai mes ne tik tekstą perbėgame akimis, bet ir pasižymime, kažką pasibraukiame. Jei yra tokių vietų, kurios mums kelia klausimų, kurios yra nesuprantamos, tai jas irgi reikia pasižymėti, nes taip vėliau galima atsiversti kažką papildomai. Visada patartina skaityti paragrafais, o ne iš karto imti ir rašytis. Galbūt tik paragrafo pabaigoje teks suprasti apie ką kalbama. Svarbu atkreipti dėmesį, kad nesižymėkite vieno žodžio arba viso sakinio: tik pačias svarbiausias vietas, kurios yra kaip indikatoriai. Išimtinai galima nebent pasižymėti datas arba apibrėžimus, jei reikia. Viso šio skaitymo esmė yra, kad po mėnesio, jei nuspręsite pasikartoti, jums te reiktų peržvelgti pabrauktas vietas, o visos žinios sugrįžtų ir suprastumėte esmę.

Kartais yra pravartu kažkur paraštėse pasirašyti klausimus, kurie kyla skaitant. Taip pat galima pasirašyti klausimą, kurio atsakymas nugula į tekstą. Taip sau pasižymite, kokią informaciją galite rasti būtent tame puslapyje. Jei yra galimybė, nepamirškite, kad klasėje išgirsta informacija taip pat gali nugulti jūsų skaitomos medžiagos puslapiuose. Tai galite padaryti tiesiog ant atskiro lapo arba vėl: panaudoti paraštes.

Apibendrinimas – svarbi vieta. Paskaičius dešimties puslapių skyrių, pabandykite sudėlioti esmę į kelis sakinius. Savais žodžiais pabandykite ant atskiro lapo ar sąsiuvinyje surašyti skaityto teksto esmę.