Primename, kad egzamino užduotis galite rasti čia.

Egzaminas atitiko savo pavadinimą

„Egzaminas atitinka savo pavadinimą ir tikrai buvo egzaminas. Jame yra visko, užduotys – įvairios, kurios priverčia galvą pasukti ir gabesnius moksleivius, ir tokios, kurias galėtų atitikti biologijos B kursą pasirinkę mokiniai. Matome, kad yra naujoviškesnis užduočių pateikimas: atsiranda kitokie paveikslėliai, ne tokie, kuriuos esame pratę matyti ar pateikti pamokų metu“, – portalui kurstoti.lt teigė A.Navickaitė.

Kalbant apie testą, mokytoja pastebėjo, kad mokiniams jis pasirodė sunkus, tačiau ji kartu su kolege laikosi kitos nuomonės. Klausimai atitiko egzamino programą, išskyrus 8 testo klausimą. „Mes net susiginčijome, bandydamos rasti teisingą atsakymą. Sulauksime vertinimo instrukcijos, tuomet ir pamatysime paaiškinimą, kodėl vienas ar kitas atsakymas tiko. Mano akimis žiūrint, nestandartinė yra 16 užduotis, bet iš gerosios pusės – labai ji gražiai žiūrėjosi bendrame kontekste“, – pasakojo biologijos mokytoja.

A.Navickaitė džiaugėsi dėl antros egzamino dalies, kur abiturientai jau turėjo ne rinktis vieną iš galimų variantų, o atsakymą, kuris vertinamas po vieną tašką, pateikti patys. „Pagyros tiems, kas kūrė antrą dalį. Pasikartosiu: paprasta, nesudėtingos sąvokos, piešinėliai aiškūs ir ryškūs. Čia dešimt taškų galėjo surinkti ir tas, kuris gerai mokėsi, ir tas, kuris galbūt šiek tiek silpniau. Tai lyg koks paskatinimas mokiniui, nes į bendrą taškų kraitį gali įsidėti, jei ne maksimumą, tai bent jau aštuonis ar devynis taškus iš šios dalies“, – įsitikinusi pedagogė.

Daugiau apie abiturientų emocijas po egzamino galite paskaityti čia.

Užduotis, kuri lems, ar bus šimtukas?

Trečios dalies 1 klausimas – apie virškinimą, pavaizduotas plonosios žarnos fragmentas. „Tai yra klasika. Mokiniai turėjo išeiti pakelta galva ir besididžiuodami, nes kaip ir nieko naujo, kaip ir nieko sudėtingo. Tai yra medžiaga, kurią prašoma turėti, einant į egzaminą“, – pasakojo mokytoja. Antras klausimas – iki pusės yra džiuginantis, o nuo pusės – su klaustuku.

„Ketvirtame klausime yra įvestos naujos sąvokos. Pavyzdžiui, požymį lemiančio geno pažymėjimas. Mes esame įpratę tai daryti kitaip: bet kokia mažąja abėcėlės raide, šiuo atveju yra pasirinkta pirmoji abėcėlės raidė. Nesuprantame, kodėl reikėjo pasiimti kitą žymėjimą, o nenaudoti to, kurį yra įpratę matyti moksleiviai? Daugiau sakyčiau, kad tai yra olimpiadinė užduotis, bet iš kitos tai galbūt bus klausimas, kuris lems, ar gaus kandidatas egzamino šimtuką. Tas, kuris geba, tai geba, o tas, kuris ne, tai turėtų pripažinti savo silpnąją vietą“, – teigė A.Navickaitė.

Neapsieita ir be klasikos

Trečias klausimas, anot mokytojos, yra geras. „Tam tikra prasme tai – klasika. Neturėjo mokiniams kilti sunkumų, nes kiekvienas mokytojas apie moko apie termoreguliaciją, kaip viskas vyksta, šiuo atveju, tai veikėjo Pauliaus kūne. Tai susiję su osmoreguliacija, nes klausimas yra susijęs su Henlės kilpa. Tada prieiname prie ketvirto klausimo. Čia jau tikrai yra ką veikti. Pirmą kartą yra matomas toks pateiktas piešinėlis. Kladogramos visada būdavo piešiamos ar vaizduojamos kažkaip paprasčiau, ne rutuliukais ar brūkšniukais. Jas braižyti mokslininkai yra priėmę ne vieną variantą, todėl mes turime sutikti, kad pradėjęs skaityti mokinys supranta, kad šią užduotį atlikti prireiks nemažai laiko. Reikia pasižiūrėti, pasianalizuoti, nes rutuliukai ne visi yra balti, yra kažkokios užuominos. Šitas klausimas tikrai vertas tikrojo egzamino sąvokos“, – teigė Žemynos gimnazijos biologijos mokytoja.

Pasigesta aiškumo užduotyse

Penktame klausime mokytoja ekspertė Sigita Zalitienė  iš Trakų Vytauto Džidiojo gimnazijos pasigedo detalesnio paaiškinimo, ko norima iš mokinių. Diagramose yra pateikta daug informacijos ir mokiniai nėra pratę su duomenų analize ar interpretacija taip smulkiai dirbti. „Klausimas kyla, tas veiksnys, kurio klausiama pirmame klausime, biotinis ar abiotinis? Mokiniai galėjo pateikti ir vieną, ir kitą atsakymo variantą, o nežinia, ko reikėjo. Ekologinio ryšio sąvoka ir jos apibudinimas labai siejasi su egzamino programa. Šiame klausime yra ir trikdančių situacijų, ir tokių, kur mokinys gali atsakyti ir gauti tašką“, – egzamino užduotis vertino mokytoja.

Galėjai gauti taškų net jei tą temą netyčia praleidai  

Pašnekovė teigė, kad anglies apytakos biosferoje ciklas, kuris vaizduojamas šeštame klausimas, pateiktas labai tiksliai. Anot mokytojos, net jei mokinys nėra buvęs pamokose, netgi iš bendro išprusimo galėtų pritaikyti žinias ir dalį taškų susirinkti. „Toks klausimas yra buvęs jau gana seniai. Prieš kelis metus buvo apie azoto apytakos ciklą, tai šiais metais grįžtama į anglies apytakos, nes yra susieta su šiuolaikinėmis problemomis: klimato kaita, šiltnamio efektas, kas tai lemia, ką padaryti, kad mažėtų anglies dioksido dujų. Viskas yra susieta su moksleivio kasdienybe“, – pasakojo biologijos mokytoja.

Siurprizas paliktas pabaigai

Turbūt pats netikėčiausias – ketvirtos dalies septintas klausimas, kur mokiniui kažkaip reikia išinterpretuoti, ko iš jo nori klausimo sudarytojas, nes lentelėje yra pateikti duomenys, apie skirtingų amžiaus grupių vyrų ir moterų spirometrijos tyrimo reikšmes. Lentelėje po brūkšnio yra parašyta: vyrai ir moterys. 

Anot mokytojos, peržiūrėjus visus klausimus apie vyrus ir moteris nėra jokių užuominų, tai natūraliai kyla klausimas, kam reikia tai dėti, jei klausimai nėra susiję su ta informacija?

„Moksleiviai pasimeta ir nežino, kaip analizuoti tokius duomenis. Pirmas klausimas: ar čia žiūrėti į vyrus ir moteris, ar visus tiriamuosius iki brūkšnio? Turbūt yra kažkokia paslėpta mintis, ką turėjo išskaityti ir išžiūrėti mokiniai, tikiuosi, kad tai pavyko, o vertinimas bus palankus jų atžvilgiu. Dar komentaras dėl trečio klausimo, kur prašo mokiniams grafiškai pavaizduoti. Mokinės, kurios atėjo po egzamino, rodė, kad braižė diagramas. Tačiau nėra aišku, kaip grafiškai? Statistinėje matematikoje mokytojai teigia, kad grafikas gali būti taškinis, linijinis, stulpelinis. Čia mes nežinome, ko iš tikrųjų yra norima: ar braižytų linijas, ar braižytų stulpelius. Pasikartoju, kad ir kolegė iš Trakų yra pasimetusi, nes nežino, ką pasakyti savo mokiniams, nes pusę jų padarė vienaip, o kita pusė – kitaip. Aštuntas klausimas – labai gražus. Egzamine jaučiasi variacija: jei vienas  klausimas su kabliukais, tai kitas – subtilus ir vaikas gali džiaugtis jį padaręs“, – kalbėjo A.Navickaitė.