Būsimieji vairuotojai atlieka praktiką krovininio transporto įmonėse, mokyklos dirbtuvėse ir laboratorijose. Mokymo programose numatyta, kad teoriniam mokymui skiriama 30 proc., o praktiniam – 70 proc. mokymosi laiko.

Vaidotas Skvereckaitis – vienas iš buvusių mūsų mokyklos mokinių, kuris, 2013 m. baigęs tarptautinių vežimų vairuotojo ekspeditoriaus mokymo programą, pasirinko šį darbą.

Kodėl pasirinkai mokytis Anykščių technologijos mokykloje?

Vaidotas: Baigęs vidurinę, kaip ir daugelis lietuvaičių, norėjau stoti į universitetą. Vis dėlto į nemokamą vietą patekti nepavyko, todėl pasirinkau Anykščių technologijos mokyklą, kad galėčiau įgyti darbo rinkoje paklausią profesiją.

 Kokia buvo darbo pradžia?

Vaidotas: Krovinius vežu jau penkerius metus. Baigęs mokyklą  dirbau UAB ,,Finėjas" vairuotoju ekspeditorium. Iš pradžių dvi savaites važinėjau kartu su mokytoju. Po to savarankiškai. O dabar dirbu kadencijomis: šešias savaites vežioju krovinius po Europą, paskui trims savaitėms grįžtu namo į Lietuvą. Išbandžiau darbą keliose įmonėse. Kai kur netenkino atlyginimas ir neatsiskaitymas laiku. Šiuo metu dirbu UAB ,,Anykščių ratas''.

Koks yra dabartinis darbas?

Vaidotas: Dirbti šį darbą yra labai sudėtinga, nes esu toli nuo namų. Būnu vienas, turiu kliautis tik savimi. Visada ilgiuosi namų. Darbe yra pliusų ir minusų. Dažniausi maršrutai: Europa-Anglija-Europa. Pliusas - laisvas darbo grafikas, galima dirbti ir studijuoti. Krovinius tenka vežti įvairius: nuo maisto iki metalo, kartais milijoninės vertės. Vairuoju DAF XF Euro 6 klasės sunkvežimį. Tai protinga, šiuolaikiška mašina. Ji turi autopiloto funkciją ir pati mato linijas, tiltus. Kartais ne laiku stabdo, taip gali sugadinti krovinius, todėl reikia būti labai atidžiam. Avarijų nepasitaikė, bet teko patirti autoįvykį, užlindus lengvajam automobiliui. Nors smūgio nebuvo, bet policiją kviesti teko.  Daugiausia  krovinius vežiau į Angliją.

Kaip vyksta kelionės į Angliją ir kaip atrodo darbas ten?

Vaidotas: Į Angliją sunkvežimį perkelia keltas, nes taip pigiau. Važiavimas paprastas, tik skaičiuoti juostas tenka iš kairės. Ten nėra griežtų laiko terminų, dažniausiai priklauso nuo to, kaip spėji.

Kokios šalys ir kodėl labiausiai patinka?

Vaidotas: Italija, Ispanija. Paprasta kalba, draugiški žmonės, linkę dalintis, duoda dovanų, pasiūlo kavos. Vertina vairuotojus. Vienos įmonės direktorius buvo net nusivežęs į restoraną pavaišinti, o po to parvežė atgal prie sunkvežimio.

Didžiausi netikėtumai?

Vaidotas: Italų vairuotojų kultūra. Jie laisvai gali palikti mašiną bet kur. Nesvarbu, kad kiti negali pravažiuoti ir ieškoti adreso. Neapolyje teko matyti, kad degant žaliam šviesoforo signalui vairuotojai stovi, o važiuoja degant raudonai šviesai...

Koks brangiausias krovinys pasitaikė?

Vaidotas: Batai ir televizoriai už milijoną. Buvo pasiūlymų vežti kontrabandą, bet aš tuo neužsiimu. Ir apskritai, dirbdamas nesukčiauju, laikausi darbo ir poilsio režimo.

Kaip bendraujate su kolegomis?

Vaidotas: Padedame vienas kitam. Pasaulis mažas, tenka susitikti su kolegomis bet kurioje šalyje.

Koks žmogus gali dirbti vairuotojo ekspeditoriaus darbą?

Vaidotas: Kiekvienas galėtų išbandyti, bet ne kiekvienas gali dirbti, nes reikia labai daug kantrybės, kartais užsispyrimo. Kiekvieno žmogaus  savitas charakteris, kartais reikia „persilaužti“, būti stipriam psichologiškai, išsiugdyti atsparumą emociniam stresui. Reikia suvokti, kad žmogus, dirbdamas tokį darbą, daugiausia bus vienas, teks atsiskirti nuo šeimos. Laukia gyvenimas ant ratų. Reikia žmogaus, kuriam patinka keliauti, daug vairuoti. Atvirai sakau, kad buvo sunku ir buvo akimirkų, kad norėjau viską metęs važiuoti namo, bet suėmiau save į rankas ir dirbau toliau. Vairuotojas turi būti tikras savo srities specialistas: puikiai vairuoti, nusimanyti apie automobilio konstrukcijas ir krovinius bei jų vežimą, žinoti transporto geografiją, mokėti užsienio kalbų, tvarkyti dokumentus. Aišku, to galima išmokti mokykloje, bet dar labai daug ką tenka suprasti ir atrasti pačiam.

Kas labiausiai įsiminė mūsų mokykloje?

Vaidotas: Esu labai patenkintas mokymu Anykščių technologijos mokykloje. Atmosfera čia labai gera. Patiko geri, paslaugūs, kvalifikuoti mokytojai. Mokytis reikėjo dvejus metus. Kai kas sako, kad daug, bet man taip neatrodo. Reikia daug ko išmokti: ir teorijos, ir praktikos. Viskas, ko mokė mokytojai, reikalinga kasdieniame darbe. Reikia išmanyti daugybę dalykų. Net ir mokėdamas vieną ar dvi užsienio kalbas, ne visur susikalbėsi. Neužtenka žinoti kelių eismo taisyklių pagrindus. Mokykloje mokėmės valdyti informacines ir ryšio priemones, transporto logistikos, tarptautinių vežimų sistemos, vairavimo automobilių junginiais taktikos, automobilių remonto, krovinių vežimo kelių transportu, muitinės procedūrų, saugos darbe, teisės pagrindų dalykų. Taip pat buvo skiriamas dėmesys  bendrakultūriniams dalykams, valstybinei ir užsienio kalboms, vairuotojo psichologijai bei etikai. Mokslai sekėsi labai gerai. Visų dalykų bendras vidurkis 9. Mokykla mums suteikė daug žinių, bet dar daugiau jų reikia išvažiavus į užsienį, nes šiame darbe daug pokyčių. Šioje mokykloje didelis dėmesys skiriamas kiekvienam mokiniui. Kiekvienam padedama pagal poreikius. Labai svarbu, kad pasitikima mokiniu. Mokinių santykiai draugiškesni negu vidurinėje mokykloje. Mažiau pavydo ir patyčių, laisvalaikiui sudaromos visos sąlygos. Nors labai gerai sutarėm su bendramoksliais, tačiau visų keliai išsiskyrė.

Kokias kvalifikacijas suteikia Anykščių technologijos mokykla, kad ją baigęs asmuo galėtų dirbti tarptautinių vežimų vairuotoju ekspeditorium?

Vaidotas: Reikia priminti, kad į mokyklą ateina mokiniai, kurie neturi B kategorijos (ne visi), taigi besimokydami kitus programos dalykus išsilaiko šią kategoriją. Būsimieji vairuotojai įgyja 95 EU kodą arba pradinę profesinę kvalifikaciją kroviniams vežti. Mokymo kursą užbaigia egzaminai. Pagal mokymo programą būna du baigimo kvalifikacijos egzaminai. Egzaminas susideda iš dviejų dalių – teorijos ir praktinių įgūdžių įvertinimo. Pagal egzamino rezultatus suteikiama kvalifikacija ir išduodamas atitinkamas kvalifikaciją patvirtinantis dokumentas. Šioje mokykloje dar neturėdami 21-erių metų mokiniai jau gali įgyti 95 kodo kvalifikaciją, pasirengti laikyti C, CE vairuotojo kategorijos egzaminą. Baigę mokyklą gauna diplomą ir liudijimą. Egzaminą gali bet kada išsilaikyti „Regitroje“. Na, o po to jau galima įsidarbinti tiek individualiose įmonėse, tiek uždarosiose akcinėse bendrovėse, tarptautinėse kompanijose arba kurti savo verslą. Iš pradžių galima padirbėti Lietuvoje. Vėliau, įgijus patirties, važiuoti į užsienį. Vairuotojų ekspeditorių poreikis darbo rinkoje labai didelis.

Kokios ateities perspektyvos?

Vaidotas: Šiuo metu ne tik dirbu, bet ir mokausi tarptautinės logistikos vadybos specialybės Vilniaus technikos ir dizaino kolegijoje. Tarptautiniais maršrutais krovinius vežančio vairuotojo darbas yra labai sunkus, ne visada gerai apmokamas, trūksta socialinių garantijų,  todėl viso gyvenimo su šia specialybe nesieju. Bet manau, kad įgyta patirtis labai padės ateityje. Mano siekiamybė – vadybininko darbas.

Palinkėjimas mūsų mokyklos mokiniams.

Vaidotas: Mokytis, mokytis, mokytis ir dar kartą mokytis, nebijoti siekti svajonių, ir gal net išbandyti vairuotojo ekspeditoriaus karjerą.